Je komt genoeg viezigheid onderweg tegen. Als je denkt van niet, ga dan maar eens met het OV. Snotneuzen van kinderen worden afgeveegd aan de bekleding in de bus. En dat niet alleen, laatst zag ik een vrouw de poep onder haar schoenen afvegen aan de invalidezitplaats. Er hangen camera’s in de bus, maar deze beelden worden alleen nagekeken bij calamiteiten zoals vechtpartijen etc. Over het reizen met de trein zou ik alleen al een heel blog kunnen vullen. Je moet geen smetvrees hebben als je van de trein gebruik maakt. Ramen, stoelen, deuren en stangen zijn nu nooit eens lekker fris; zelfs in de zomer vind je overal modder. Vanzelfsprekend draag je niet je nieuwste jas in de trein, want die is dan meteen aan een wasbeurt toe. Natuurlijk zijn de toiletten standaard smerig. Dat woordje “natuurlijk” is heel triest om te moeten gebruiken want het impliceert dat de toiletten nooit schoon zijn. Nu maak ik regelmatig gebruik van de trein, toch zo’n paar keer per week en vaak ook op verschillende tijden, maar ik heb nog niet eenmaal een schoon toilet meegemaakt. Vaak gebruik ik die ruimte dan ook alleen maar om mijn handen te wassen. En dan daarna met een zakdoekje of stukje toiletpapier de knop om te openen aanraken. Dus, wat doe je dan als je op een station bent en je wilt gebruikmaken van een toilet? Dan ga je naar een betaald toilet. Nu is het vaak zo dat deze ook niet schoon zijn op het moment dat je een toilet nodig hebt. De viezigheid viert hoogtij helaas. Vorige week was het zelfs zo erg dat de wc-bril totaal besmeurd was met poep. Meestal maak ik zelf wel even een toilet schoon, omdat je nooit weet of er over de toiletbril heen geplast is, maar de grote boodschap opruimen is weer een ander verhaal. Onverrichter zake verliet ik het toilet. En waar ga je dan je klacht neerleggen is de volgende vraag. Bij de stationsrestauratie hoef je niet te zijn, want de toiletten is weer een ander bedrijf verantwoordelijk voor. Uiteindelijk online een telefoonnummer gevonden waar je dit soort zaken kunt melden. De medewerker die ik aan de lijn had was niet onder de indruk van mijn verhaal. Als het je zelf overkomt dat je nodig moet, je betaalt en je ziet dan zoveel viezigheid dat je de deur meteen weer dichtdoet, dan vind je het op zijn zachtst gezegd ook niet leuk. De klantenservice medewerker zei de standaard zin: “ja dat is heel vervelend. Nou, we zullen er een melding van maken hoor.” En dat is het dan. Nu is het zo dat als er een schoonmaakmedewerker komt, en deze het toilet weer helemaal fris maakt, het zomaar kan gebeuren dat dit toilet binnen tien minuten weer besmeurd wordt met viezigheid. En daar kan niemand iets aan doen. Behalve de vervuiler.