De schoonmaker heeft het gedaan

Het is weleens fijn om een inkijkje in een bedrijf te hebben. Een verhaal uit de praktijk. Het is ergens ook lastig, omdat je niet wil vertellen bij welke bedrijven je iets meemaakt, maar er zijn genoeg verhalen die bij elk bedrijf zouden kunnen spelen. Het gebeurt niet vaak, maar soms krijgen we weleens een telefoontje over de schoonmaak. Dat het anders zou moeten of dat er iets niet goed schoongemaakt zou zijn. Nu zijn we professionals en als er iets niet goed is, willen we graag weten wát precies, zodat we er direct op kunnen inspelen. Onze schoonmakers zijn goed opgeleid en maken schoon zoals er in het werkprogramma afgesproken is, maar soms komen ze weleens voor onverwachte situaties te staan. Zoals dat er spullen uit de schoonmaakkast gehaald zijn die niet zijn teruggezet zodat de schoonmaker een stofzuiger mist. Of dat de stofzuiger gebruikt is door iemand die er niet mee weet om te gaan en er water mee is opgezogen en ineens doet de stofzuiger het niet meer….. Of het bedrijf waar schoongemaakt wordt heeft een nieuwe leidinggevende die vindt dat de schoonmaak anders ingeregeld zou moeten worden. Of de nieuwe leidinggevende heeft een ander verwachtingspatroon (tweemaal per dag de toiletten schoonmaken in plaats van een keer per dag, en dan speelt het kostenplaatje een rol). Of een vloer die door de leverancier niet goed is afgewerkt waardoor er kieren in de vloer zijn ontstaan waar vuil in kan blijven zitten. Het is makkelijk om te zeggen dat de schoonmaker het gedaan heeft, of juist iets niet gedaan heeft, maar met een goede communicatie wordt al snel duidelijk waar precies de schoen wringt, zodat deze meteen op maat gemaakt kan worden. Communiceren met onze schoonmaker kan op allerlei manieren, maar het meest direct is om eventuele veranderingen, meldingen of aanpassingen meteen in het logboek te vermelden, dat doet de schoonmaker ook.

Voorbereiden op de toekomst

Als we allemaal van te voren zouden weten wat er in de toekomst zou gaan gebeuren dan konden we daar handig op in spelen. Als je voorheen de oude kasten die je van je oma en opa kreeg verving door de nieuwe zelf-in-elkaar-zet-kasten van een groot concern met zoete gehaktballetjes, en je in antiekzaken ziet wat voor bedragen er in de antiekhandel omgaan, dan baal je misschien. Toch kun je niet alles bewaren in je huis ook al zou er misschien in de toekomst iemand kunnen komen die jou grif geld gaf voor die kasten. Simpelweg omdat je niet weet of het zo is. En stel dat je zo’n vermoeden had en de kasten toch in je huis zou laten staan en er kwam waterschade of iemand viel tegen de kast aan waardoor deze bezweek, dan kon je de kasten ook niet meer verkopen. Het is duidelijk. Niemand weet wat er in de toekomst gebeurt. Dat maakt het leven lastig maar ook spannend. Als bedrijf zijnde is het handig om een beetje vooruitziende blik te hebben. Dat kan interessant zijn met de inkoop van artikelen, als je een grote run op bepaalde spullen verwacht, maar ook bij de planning. Als bedrijf dien je rekening te houden met uitval van personeel wegens ziekte, dus is het een pré om extra mankracht/girlpower paraat te hebben. Zeker ook bij calamiteiten. Als er klanten bellen dat er een noodsituatie is zoals een lekkage, dan is het prettig dat er meteen de juiste actie ondernomen kan worden. Klanten verwachten dat van een dienstverlenend bedrijf. Ook in het geval dat er brand ontstaan is, is het zaak om direct te handelen om alles schoon en geurvrij te maken. Een telefoontje naar Facilitaire Diensten Weesp is genoeg om hulp in te schakelen. Nogmaals, niemand weet wat er in de toekomst gebeurt, maar het is handig om de juiste mensen en de juiste bedrijven te kennen die het voor jouw eigen bedrijf zo makkelijk mogelijk kunnen maken in lastige en zelfs zware omstandigheden.

De onzichtbare communicatie

Een collega zei me onlangs het jammer te vinden dat er niet vaker gecommuniceerd wordt. We ontvangen bijna geen telefoontjes of mailtjes over de schoonmaak. Het mooie van dit werk is dat er, voordat er bij een nieuwe klant met de schoonmaak gestart wordt, eerst duidelijk doorgenomen wordt wát er precies schoongemaakt dient te worden. Hier passen wij de offerte op aan, zodat er voldoende tijd is voor de schoonmaker om het werkprogramma te vervullen. Tevens leggen we een logboek neer bij het schoon te maken bedrijf zodat zowel de schoonmaker als de Facilitair Manager van het bedrijf kunnen communiceren. Ook sturen we tweemaal per jaar een enquête naar de vaste klanten om zo te kunnen meten hoe de klanttevredenheid is. De meeste bedrijven vinden dat als de schoonmaak eenmaal loopt… nou, dan loopt het. Klanten zijn tevreden als er niks tot weinig van hun tijd gesnoept wordt. De meeste mensen hebben het zo druk dat ze liever geen tijd kwijt zijn met het invullen van vragenlijsten of een afspraak met de buitendienst van het schoonmaakbedrijf. Want, als het loopt, nou… dan loopt het. Als vanzelf. Zonder communicatie.
Natuurlijk is er wel communicatie en natuurlijk zijn mensen wel nieuwsgierig. Iedereen wil weten hoe het er achter de schermen aan toe gaat, maar maken liever geen afspraak om langs te komen omdat het tijd kost. Gelukkig leven we in deze tijd met diverse communicatiemiddelen, en hebben vaste klanten al gezien dat we niet alleen regelmatig te vinden zijn met nieuwe blogs op onze site en via Facebook en Instagram, we zijn ook daadwerkelijk actief hiermee. Op Instagram staan stories en deze kun je aanklikken om zo af en toe een kijkje in en rond het bedrijf te krijgen. Stories zijn maar beperkt zichtbaar, dus als je onze bedrijfsnaam in zo’n rondje bovenaan ziet staan, klik er meteen op en laat je verrassen. Omgekeerd zijn wij ook nieuwsgierig naar onze klanten dus als er ergens een kijkje achter de schermen te zien is dan kijken we graag mee. Er is communicatie maar vaak niet gelijktijdig en niet zichtbaar, althans…..niet voor iedereen. 😉

Een parel van een hulp

Blindelings iemand vertrouwen is niet meer van deze tijd. Toch zijn er uitzonderingen. Een echte parel is iemand die voor je klaarstaat en je helpt waar nodig. Dit kan met huishoudelijke hulp zijn zoals schoonmaken of wat klusjes opknappen die je zelf niet kunt. Het is lastig om een betrouwbaar iemand te vinden en deze dan ook nog eens in je buurt te houden. Zeker als je een bedrijf hebt zul je merken hoe fijn het is als je de huishoudelijke zaken kunt overlaten aan betrouwbare mensen. Mensen die jaren bij hetzelfde bedrijf werken omdat ze het er fijn vinden. Omdat de sfeer goed is, omdat ze eer hebben van hun werk en omdat ze daardoor gemotiveerd zijn. Vind als bedrijf maar eens zo’n parel. Je zegt niet snel dat een parel goud waard is, maar het is een bijzonder voorwerp. Het glanst en is uniek. Iedereen gaat anders om met een parel. Zo gebruiken de Chinezen ze in de geneeskunde en de Romeinen beschouwen ze als symbool van wijsheid en geluk. Een parel behoort zelfs tot de Orde van de Negen Edelstenen en bevindt zich in goed gezelschap van de robijn, diamant, topaas, granaat, saffier, zirkoon, groene kattenoog en smaragd. Deze betekenis is symbolisch want een parel wordt gemaakt door een zeedier en een zirkoon is een halfedelsteen. En, net als mensen, verouderen parels. Binnen 100 tot 105 jaar bladdert het parelmoer af. Het voordeel is dat deze wel levenslang mee gaat en altijd een parel zal blijven, ook al verliest deze stukje bij beetje zijn glans. Een echte parel is zeldzaam en je moet dan ook goed zoeken voordat je er eentje gevonden hebt. Gelukkig worden ze tegenwoordig ook gekweekt. Het duurt twee tot drie jaar voordat het helemaal gevormd is maar dan heb je ook iets bijzonders dat een leven lang meegaat.

Stap voor stap

Sommige mensen vinden het heerlijk om uitgebreid aan de poets te gaan. Het is een manier om je gedachten even ergens anders op te richten dan op de dagelijkse bezigheden. Als je thuis bent en je hebt een schoonmaakdagje ingepland dan verloopt het vaak net even anders dan je zelf in gedachten had. Als je het procentueel gaat bekijken dan is er meestal sprake van 1% schoonmaakwerk, 29% erover klagen en 70% spelen met de spullen die je ineens terugvond en herontdekte. Als bezigheidstherapie kan het erg fijn zijn, maar als je van opschieten houdt zijn er andere methodes.
Spelen met spullen is een grote valkuil voor menigeen. In de tijd dat het minimalisme in opkomst is, voelen velen zich schuldig als er naar de uitpuilende kasten wordt gekeken. Het wordt je als consument dan ook niet gemakkelijk gemaakt. Meer spullen kopen lijkt bijna makkelijker dan niks uit te geven tijdens het winkelen. Het winkelen op zichzelf is ook vaak een gewoonte geworden. Wéér een kledingstuk erbij dat je niet kwijt kunt op de overvolle hangers. Wéér keuzestress als je je koffer moet inpakken voor de vakantie. Je kunt het shoppen afleren door in eerste instantie alleen nuttige zaken te kopen zoals levensmiddelen en schoonmaakmiddelen. Vooral ook die laatste categorie.
Vervolgens is de meest simpele methode om stap voor stap alle kasten leeg te halen zonder precies te kijken welke spullen je allemaal pakt. Die spullen stop je snel in dozen -of als het echt een grote berg is- in vuilniszakken en als de kasten leeg zijn dan maak je deze schoon. Een doekje met water en afwasmiddel moet volstaan. Vervolgens berg je in een leeggemaakte kast alle nieuw aangeschafte schoonmaakproducten zodat je deze makkelijk bij de hand hebt als je een aanval tot schoonmaken krijgt. De spullen in de dozen/vuilniszakken berg je op -uit het zicht- en je wacht een paar weken. Heb je tot nu toe nog niks nodig gehad? Dan weet je genoeg. Afstand doen van iets is voor sommigen niet makkelijk, maar als je voor ogen houdt dat het maar spullen zijn dan moet het te doen zijn. Als je op deze manier stap voor stap alle kasten in je huis aanpakt dan zul je merken dat je ruimte over gaat houden en dat is precies de bedoeling. Die ruimte wordt vanzelf weer ingenomen door de soms overbodige spullen die in je huis staan zoals een poezenbeeldje, een oud schilderij van een vlinder, een nepplant, een asbak terwijl er niet meer gerookt wordt… En als eenmaal die spullen uit het zicht zijn zul je merken dat het steeds makkelijker voor jezelf wordt om spullen weg te halen en weg te laten. Dat is niet alleen makkelijker schoonmaken, het voelt ook een stuk luchtiger.

Verhuizen van sterrenstelsel

Laatst sprak ik met iemand die regelmatig verhuist. En dan niet zomaar van Urk naar Lutjebroek naar Zierikzee, nee, van het ene continent naar het andere. Het is niet van het ene sterrenstelsel naar het andere maar het is toch niet zo dat je op je fietsje je spullen kunt verhuizen. De spullen van een huis waar je al jarenlang woont zijn niet zo simpel in te pakken; dan lijkt het soms net of je met een volksverhuizing bezig bent. Het is al zo’n overgang om van het ene dorp in Nederland met z’n eigen gewoontes naar een andere stad te moeten verhuizen. Als je bijvoorbeeld opgegroeid bent in Weesp en je verhuist dan naar een stad als Almere dan is er best wel sprake van een cultuurshock, een impact, een ontwenningsperiode en pas lang daarna een gewenning. Wat het verschil tussen Almere en Weesp is, is overduidelijk. Er wonen in Almere natuurlijk meer mensen die eigenlijk in Weesp zouden willen wonen… Verhuizen is niet zomaar een dingetje. Er komt meer bij kijken dan je spullen inpakken en vertrekken. Vaak spelen emoties een grote rol; je neemt immers afscheid van het oude vertrouwde. Vrienden, familie… En ja, ook zelfs van die oude buurvrouw die je best nog weleens op zou willen zoeken al weet je dat daar in de praktijk niks van terechtkomt. Sommige mensen hebben er een sport van gemaakt om een huis te kopen, op te knappen en deze met flinke winst weer te verkopen. Zo kun je je steeds upgraden, of je kunt de winst gebruiken om van te leven. Dat opknappen van het huis kun je zelf doen -dan is het jouw loopbaan geworden- maar je kunt het ook laten doen en ondertussen een bedrijf runnen of voor een bedrijf werken. Soms echter is verhuizen noodzakelijk omdat het bedrijf waar je werkt gaat verhuizen of je gaat samenwonen en laat jouw huis achter. Verhuizen op zich geeft al genoeg troep en kan ook stress geven, zeker als je van alles moet regelen. Als je in een nieuw huis terechtkomt zul je alle voorzieningen zoals elektriciteit, water, internet e.d. moeten regelen, maar ook de inrichting en de schoonmaak. En dan de schoonmaak dus dubbel: zowel in het oude en in het nieuwe huis. Een heerlijk geurend en stralend schoongemaakt huis draagt er toe bij om je thuis te laten voelen en zorgt ervoor dat je vlot kunt beginnen met het huis inrichten. Zeker als er wat persoonlijke spullen en foto’s staan beschouw je jouw nieuwe woonomgeving sneller als jouw thuisbasis. Als je hulp wilt bij het schoonmaken (en/of schilderen, we kennen nog een hele goeie schilder!) van beide huizen dan is een telefoontje naar ons voldoende. Dit geldt overigens niet voor huizen die zich buiten Nederland bevinden, al zou een reisje naar een warm land natuurlijk best fijn zijn. 😉

Schoonmaken op Kreta

Telkens als ik op vakantie ben in een ander land vraag ik me af hoe mensen daar schoonmaken. Vaak zie je in de ochtend de mensen druk bezig, zoals bijvoorbeeld in Portugal en Spanje, waar bijna elk huis geopend wordt om frisse lucht naar binnen te halen en waar men druk bezig is om zijn eigen straatje schoon te vegen. Schrobben is het meer want er komt meestal wel een sopje aan te pas. Onlangs, nou ja, een paar vakanties geleden, beschreef ik de schoonmaak in Bulgarije. Een aantal mensen bij elkaar die gezamenlijk aan de slag gingen om de straten wat schoner te maken. Het heeft ook wel iets gezelligs om in een groep samen te werken. Praten en breien tegelijk. Qua schoonmaak zie je dat er veel verandert. Mensen zijn meer met het milieu bezig en denken een paar keer na voordat het vuil samen met de zak weggegooid wordt. Die vuilniszak kun je best nog een paar keer gebruiken. Toen we laatst een wandeling langs het strand op Kreta maakten, zagen we hoe een groep mensen het afval van toeristen aan het verzamelen was. Men heeft vaak geen besef wat er zoal achterblijft na een dagje strand. Toeristen merken er veelal niks van. Er wordt gelegen op strandstoelen, ingesmeerd met zonnebrandcrème en geconsumeerd. Het flesje zonnebrandcrème dat leeg is en de lege blikjes en ijsstokjes en broodverpakkingen blijven allemaal achter op het strand als souvenir van de toerist. Gelukkig ruimen de meeste mensen hun eigen troep op, maar er blijft nog genoeg achter. Mensen maken zich meestal druk over de schoonmaak in de hotels maar vergeten dat ze zelf ook heel wat afval produceren. Als je online weleens wat recensies leest dan wordt er op de meest aparte zaken gelet maar het meest belangrijke wordt vergeten: de mensen die in dat land werken en leven en iedereen van harte welkom heten met de middelen die voorhanden zijn. De mensen die jou als toerist een zo aangenaam mogelijk verblijf toewensen en daarvoor doen wat men kan doen. En dat houdt helaas ook in dat het door toeristen geproduceerde afval zo snel mogelijk opgeruimd dient te worden zodat men de volgende dag weer kan genieten van een schoon strand en een schoon uitzicht. Griekenland kent vele eilanden waar men dagelijks nieuwe toeristen verwelkomt. Inmiddels hebben we van de gastvrijheid van Rhodos en Kreta mogen genieten en ook mogen meegenieten van de verhalen van vrienden die op Kos, Lesbos en Zakynthos zijn geweest. Elk Grieks eiland heeft weer zijn eigen wijze waarop men de toeristen omarmt, en iedereen heeft zijn eigen voorkeur, maar de charme, het uitzicht en de schoonheid van Kreta is uniek. Mocht je nog geen vakantie geboekt hebben dan is het een aanrader om Kreta eens te bezoeken. Terwijl je dat doet, kan FDW van dienst zijn bij de invulling van de schoonmaak op jouw bedrijf. Een mailtje naar info@fdweesp.nl of een telefoontje voor meer info op 0294-266916 volstaat.

Matter Of The Heart

heart

Today I am going to clean because I love it. Vandaag ga ik eens even heerlijk schoonmaken. Is dat een zin die vaak in je hoofd zou opkomen? Wereldwijd zeggen de meeste mensen dan nee. In welke taal dan ook. Huishoudelijk werk wordt niet door iedereen omarmd. Het is meer iets dat er even tussendoor wordt gedaan. Als het nodig is. En dan het liefst zo min mogelijk. Na het koken het fornuis schoonmaken is geen opgave als je weet dat het schoon blijft tot de volgende kookbeurt maar als andere mensen in je huis tussendoor een ei gaan bakken en je de vetspetters aan alle kanten weer terugziet, dan is dat niet echt fijn. Helaas is het zo dat als iets schoongemaakt is, het niet vanzelfsprekend een tijd lang schoon blijft. Er zijn altijd omstandigheden. Zo hebben winkeliers nog weleens last van zand op hun winkelraam. Je kunt de ramen brandschoon maken, maar als je met je winkel aan een drukke weg zit kan er weleens een auto langs rijden die ervoor zorgt dat de modderspatten in het rond vliegen. Op jouw raam. Of er vliegt een vogel langs die een cadeautje dropt. Het is allemaal mogelijk. Zodra je iets constateert dat er niet hoort, kun je het natuurlijk meteen zelf weghalen. Je houdt er tenslotte van dat jouw bedrijf een schone en uitnodigende uitstraling heeft, elke bedrijfseigenaar zal dit beamen. Echter, soms heb je niet in de gaten dat de gevel van jouw pand langzamerhand steeds meer verweerd raakt. Grijzig, grauw, groene aanslag… Je hebt het vaak pas in de gaten als anderen je erop wijzen. Iets als bijvoorbeeld graffiti is overduidelijk. Dat merk je meteen op en dat wil je dan ook meteen weg hebben. Helaas is dat zelf vaak wat lastiger weg te poetsen, maar geen nood, daar zijn bedrijven voor. Een bedrijf als Facilitaire Diensten Weesp bijvoorbeeld. Het is niet alleen zo dat we helpen om lastige schoonmaakklussen te klaren, zoals gevelreiniging en het weghalen van graffiti, we geven ook adviezen voor een nog mooiere uitstraling van het bedrijf. Vrijblijvend. Zo is een vloer en een entree bijvoorbeeld het visitekaartje van het bedrijf en het is fijn als bezoekers zich er welkom voelen om binnen te stappen. Omdat de medewerkers van FDW met hart en ziel schoonmaken, worden er vaak wat extra werkzaamheden opgepakt als de tijd het toelaat. Het is zo dat als je iets met je hart doet, je zorgvuldiger, schoner en netter werkt dan wanneer het schoonmaken een noodzakelijk iets is. En zoals eerder geschreven: het schoonmaken is een terugkerend iets. Op het moment dat een ruimte brandschoon is en er dwarrelt wat stof door de lucht, dan kun je het niet meer brandschoon noemen. De medewerkers van Facilitaire Diensten Weesp vinden het een uitdaging om alle bedrijven zo helder te reinigen, dat alle ruimtes je weer blinkend tegemoet stralen. Als het schoonmaken in het bloed zit en je je helemaal in je element voelt als je aan het werk bent dan kun je spreken van hard aan het werk zijn met je hart. En dat gevoel is universeel. Omdat een overgroot deel van de wereldbevolking Engels spreekt en op die manier communicatie mogelijk is met mensen uit allerlei landen spreken we over A Matter Of The Heart.

Diamanten druppels

Diamanten druppels

Hoe goed je ook schoonmaakt, als er ergens druppels aan blijven kleven dan zie je heel duidelijk van die stippeltjes, of het nu op een tafel of op een spiegel is. Goed schoonmaken is een ding maar goed afvegen een ander ding. Water heeft een aantal eigenschappen. Het kan alles helderder maken maar het kan ook sporen achterlaten. Als je thuis je aanrecht schoonmaakt en er blijven wat waterdruppels achter dan kraait er geen haan naar. Het droogt immers vanzelf wel op. Als je professioneel schoonmaakt dan zorg je er niet alleen voor dat het schoon is, maar ook dat het goed droog is. Immers, op een droog oppervlakte blijft minder vuil, stof en zand kleven dan wanneer een object nat is. Kijk maar naar winkelramen. Als het geregend heeft en er komt verkeer langs met opspattend zand dan ziet het eruit als een beest. En juist bij winkelramen is het belangrijk dat men naar binnen kan kijken. Als je naar de stijltrends voor inrichtingen kijkt, dan zie je dat er heel langzaam een verschuiving op gang komt. De mode in kleding verandert sneller dan de mode in meubels. Dat is dan ook de reden waarom veel mensen het in huis rustig houden qua kleur en simpele, strakke vormen gebruiken. Je kunt je interieur en je kantoorinterieur altijd nog aankleden met de accessoires van het moment. De stijltrend ontwikkelt dus langzaam, maar wat duidelijk is, is dat geometrie en eenvoud meestal voorop staat. Soms zie je meer Artdeco invloeden of romantische stoffen en alles is te combineren met de kleuren die op jezelf aangepast zijn. Als er echt een duidelijke stijltrend van het moment is en je gaat daar telkens graag in mee, dan zul je merken dat niet elke trend rekening houdt met hoe makkelijk iets schoon te houden is. De spiegels met de mooie geslepen randen kunnen erg fraai staan in een interieur maar het vraagt wel om regelmatig poetswerk. En juist met ramen en spiegels hebben mensen problemen om het goed schoon te houden. Iets schoonmaken is zo gebeurd, maar soms blijven er strepen achter. Of druppels. En hoe mooi diamanten in juwelen of een ring ook kunnen flonkeren, als de zon op de diamanten druppels op de spiegel schijnt dan heeft dat maar een paar minuten een mooi effect totdat de druppel verdroogt en zichtbaar is als vlek. Diamanten druppels flonkeren prachtig in het licht van de maan; als de zon schijnt dan gelden er weer andere disciplines.

Het ruikt hier naar rozen

rozen

Zoveel mensen, zoveel smaken, of beter gezegd: zoveel geuren. Na hoe iets eruit ziet is de geur vaak het meest belangrijk. Mensen kijken met hun ogen, maar gebruiken meerdere zintuigen om iets goed te keuren. Of af te keuren. Als iets lekker ruikt dan zal dat voor het merendeel van de mensen gelden, maar een ieder heeft zijn voorkeuren. Geur is onlosmakelijk verbonden met emotie. Geur is een vorm van herkenning en kan diverse gevoelens opwekken van heimwee, nostalgie en frisheid. Zo wordt er om schoon te maken vaak gebruik gemaakt van geuren als citroen, limoen, eucalyptus en dennen. Lekkere frisse geuren die aantonen dat er schoongemaakt is. De vraag is of dat ook zo is. Er zijn allerlei toiletblokjes (en ja, ook helaas nog steeds spuitbussen) die andere geuren maskeren. Nog niet zo heel lang geleden gingen mensen met een doosje lucifers naar het toilet. Als men lang gezeten had kon er een lucifer afgestoken worden zodat de sterke geur van de zwavel en de rook gebruikt werd om een andere, natuurlijke geur te verdoezelen. Ook ten tijde dat er nog gerookt werd in barretjes, cafés en clubs werden andere geuren verdreven. Tegenwoordig ruikt men de zweetlucht, vooral bij dansclubs. Het is maar net waar men de voorkeur aan geeft. Sommigen vinden rozen heerlijk ruiken, anderen vinden een bloemengeur te sterk, vooral de geur van de lelie. Als je in de zomer allerlei mooie tuinen bezoekt, zoals de tuinen van Appeltern of de kruidentuin van het Muiderslot of van dr. Vogel, dan adem je de verfrissende geuren van diverse kruiden en bloemen in. Het is niet alleen oogstrelend, maar de neus wil ook wat! Een versgebakken appeltaart doet je aan nostalgische gezelligheid herinneren en wordt weleens gebruikt om kopers te verleiden om jouw huis te kopen. Vele makelaars hebben er in elk geval letterlijk hun buik vol van. En net zoals je met geuren speelt om een suggestie te wekken, zo kun je natuurlijk ook met een geur in het rond spuiten om de suggestie te wekken dat er is schoongemaakt. Een echte kenner ruikt hier natuurlijk doorheen. Een vers boeket bloemen in een schoongemaakt huis geniet nog altijd de voorkeur boven een chemische lucht. En net zoals je het thuis graag schoon ziet en daarvan geniet, zo is het ook fijn om een schone werkplek te hebben. Aangezien steeds meer mensen vaker thuis werken en je zelf verantwoordelijk bent voor je omgeving, is het heerlijk om het zo fris en lekker geurend te maken zoals je het zelf graag hebt. Bij het schoonmaken kun je ook rozenwater gebruiken. Dit water gemaakt van rozen is niet alleen heerlijk geurend maar wordt ook gebruikt bij farmaceutische toepassingen. De bloemblaadjes van de Franse roos (Rosa gallica) vormen een basis voor medicinale toepassingen. Deze staat trouwens ook bekend als de Apothekers roos. Je kunt van de bloemblaadjes thee zetten of een potpourri van maken. Deze roos bloeit in juni en juli en de dieprode bottels zijn de hele winter te zien. Rozensiroop of rozengelei is een populair product. Het ruikt niet alleen lekker, het smaakt ook nog eens goed en heeft o.a. een ontsmettende en samentrekkende werking zodat het uitstekend tegen heesheid en keelpijn gebruikt kan worden, maar ook tegen darmstoornissen. Hoe meer toepassingen een product heeft, des te slimmer het gebruik. Net zoals bijvoorbeeld pure citroen gebruikt kan worden voor zowel de schoonheid en reiniging van de inwendige mens als voor de uitwendige mens én als geneesmiddel en dan ook nog eens als schoonmaakproduct, zo kunnen rozen hierbij ook van dienst zijn.

Recente berichten

De schoonmaker heeft het gedaan

Het is weleens fijn om een inkijkje in een bedrijf te hebben. Een verhaal uit de praktijk. Het is ergens ook lastig, omdat je niet wil vertellen bij welke bedrijven je iets meemaakt, maar er zijn genoeg verhalen die bij elk bedrijf zouden kunnen spelen. Het gebeurt niet vaak, maar soms krijgen we weleens een […]

Voorbereiden op de toekomst

Als we allemaal van te voren zouden weten wat er in de toekomst zou gaan gebeuren dan konden we daar handig op in spelen. Als je voorheen de oude kasten die je van je oma en opa kreeg verving door de nieuwe zelf-in-elkaar-zet-kasten van een groot concern met zoete gehaktballetjes, en je in antiekzaken ziet […]

De onzichtbare communicatie

Een collega zei me onlangs het jammer te vinden dat er niet vaker gecommuniceerd wordt. We ontvangen bijna geen telefoontjes of mailtjes over de schoonmaak. Het mooie van dit werk is dat er, voordat er bij een nieuwe klant met de schoonmaak gestart wordt, eerst duidelijk doorgenomen wordt wát er precies schoongemaakt dient te worden. […]

Een parel van een hulp

Blindelings iemand vertrouwen is niet meer van deze tijd. Toch zijn er uitzonderingen. Een echte parel is iemand die voor je klaarstaat en je helpt waar nodig. Dit kan met huishoudelijke hulp zijn zoals schoonmaken of wat klusjes opknappen die je zelf niet kunt. Het is lastig om een betrouwbaar iemand te vinden en deze […]

Stap voor stap

Sommige mensen vinden het heerlijk om uitgebreid aan de poets te gaan. Het is een manier om je gedachten even ergens anders op te richten dan op de dagelijkse bezigheden. Als je thuis bent en je hebt een schoonmaakdagje ingepland dan verloopt het vaak net even anders dan je zelf in gedachten had. Als je […]