Het is een ware kunst, organiseren en regelen. Als je het goed uitvoert zegt niemand iets, maar o wee als je iets vergeet. Dan ziet iedereen het. Bijvoorbeeld bij een bruiloft moet je vaak aan duizend-en-een dingen denken. Bloemen voor de bruid, corsages, bloemen in de feestzaal en dan gaat het alleen nog over bloemen. Trouwvervoer, fotograaf, trouwkleding, kleding voor de bruidsmeisjes, getuigen, de ringen, de feestzaal, eten en drinken tijdens de receptie, etentje voor de familie, etc. En dan ineens kom je erachter dat je de kapper bent vergeten te boeken. En dat is toch best wel belangrijk. Zeker voor de bruid die misschien een ingewikkeld kapsel wil waar een sluier in verwerkt moet worden.
Het wordt vaak onderschat hoeveel werk het organiseren en regelen is. Als je als schoonmaakbedrijf zijnde een aantal medewerkers bij een aantal klanten indeelt en je vergeet een klant, dan is dat op zijn zachtst gezegd erg vervelend. Je krijgt als bedrijf zijnde het dan ook alleen maar te horen als iets niet volgens plan verloopt. Als alles op rolletjes gaat dan zijn het rustige dagen op kantoor. Organiseren en regelen is net zo belangrijk als het werven van klanten. Tenminste, als je jouw bestaande klanten wilt houden. Dit geldt ook voor de medewerkers. Je kunt rustig vaak genoeg laten merken dat je blij bent met jouw medewerkers en hun loyaliteit. Een prettige werksfeer is heel belangrijk. Als je iets organiseert dan is het belangrijk om lijstjes te maken. Dat kun je onderweg doen door een to do lijstje in je telefoon te maken. Je kunt daar dan telkens weer wat bij zetten als jou iets te binnen schiet. Vaak is het organiseren en regelen van iets dat je nog niet eerder gedaan hebt het meest lastige. Je kunt op internet kijken voor tips, maar het meest handige is om uit te gaan van je logische denkvermogen. Als je daar tijdelijk niet toe in staat bent door bijvoorbeeld een emotionele gebeurtenis, dan is het handig om samen met iemand anders de boel te regelen. Twee zien meer dan een, en een derde persoon ziet vaak nog meer. Twijfel niet om iemand om hulp te vragen. Anderen doen graag iets voor jou, zeker als ze weten dat jij daarmee geholpen bent. En ook in een werksituatie kun je gerust om hulp vragen. Beter dat, dan dat er iets niet of verkeerd geregeld wordt. Dat vinden jouw klanten ook. 😊