Een collega zei me onlangs het jammer te vinden dat er niet vaker gecommuniceerd wordt. We ontvangen bijna geen telefoontjes of mailtjes over de schoonmaak. Het mooie van dit werk is dat er, voordat er bij een nieuwe klant met de schoonmaak gestart wordt, eerst duidelijk doorgenomen wordt wát er precies schoongemaakt dient te worden. Hier passen wij de offerte op aan, zodat er voldoende tijd is voor de schoonmaker om het werkprogramma te vervullen. Tevens leggen we een logboek neer bij het schoon te maken bedrijf zodat zowel de schoonmaker als de Facilitair Manager van het bedrijf kunnen communiceren. Ook sturen we tweemaal per jaar een enquête naar de vaste klanten om zo te kunnen meten hoe de klanttevredenheid is. De meeste bedrijven vinden dat als de schoonmaak eenmaal loopt… nou, dan loopt het. Klanten zijn tevreden als er niks tot weinig van hun tijd gesnoept wordt. De meeste mensen hebben het zo druk dat ze liever geen tijd kwijt zijn met het invullen van vragenlijsten of een afspraak met de buitendienst van het schoonmaakbedrijf. Want, als het loopt, nou… dan loopt het. Als vanzelf. Zonder communicatie.
Natuurlijk is er wel communicatie en natuurlijk zijn mensen wel nieuwsgierig. Iedereen wil weten hoe het er achter de schermen aan toe gaat, maar maken liever geen afspraak om langs te komen omdat het tijd kost. Gelukkig leven we in deze tijd met diverse communicatiemiddelen, en hebben vaste klanten al gezien dat we niet alleen regelmatig te vinden zijn met nieuwe blogs op onze site en via Facebook en Instagram, we zijn ook daadwerkelijk actief hiermee. Op Instagram staan stories en deze kun je aanklikken om zo af en toe een kijkje in en rond het bedrijf te krijgen. Stories zijn maar beperkt zichtbaar, dus als je onze bedrijfsnaam in zo’n rondje bovenaan ziet staan, klik er meteen op en laat je verrassen. Omgekeerd zijn wij ook nieuwsgierig naar onze klanten dus als er ergens een kijkje achter de schermen te zien is dan kijken we graag mee. Er is communicatie maar vaak niet gelijktijdig en niet zichtbaar, althans…..niet voor iedereen. ?