Zijn tv-reclames rendabel? Sinds de komst van Smart tv’s, Netflix, Videoland én de mogelijkheid om tv-programma’s in te programmeren, kijkt er bijna geen mens meer naar tv-reclames. Voorheen hadden mensen nog weleens een zap-momentje, maar het werkwoord zappen wordt steeds minder gebruikt. Doorspoelen is nu het meest gewaardeerde werkwoord. Als er een tv-reclame is van bijvoorbeeld een middeltje dat kalk als sneeuw voor de zon laten verdwijnen, dan kijken mensen met een half slapende blik ernaar. Want, de meeste mensen hebben hun eigen werkzame middelen al of ze laten de schoonmaak over aan hun partner, ouders of de schoonmaker. Een reclame heeft als doel om iets aan te prijzen en in die zin worden er vaak voor de mens “slechte” artikelen getoond zoals alcohol, snoepjes, fastfood etc. Tv-reclames zijn over het algemeen niet zo boeiend. Of het moeten van die memorabele filmpjes zijn die iedereen zich nog wel kan herinneren. “Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje!” Dan weet je dat het iets met een koe in een zwembad was. Petje Pitamientje is ook al zo’n begrip en we weten allemaal dat we “even Apeldoorn” moeten bellen. Maar zijn we nu echt allemaal overgestapt naar die ene verzekeringsmaatschappij en eten we allemaal pindakaas? En komt dat dan omdat we de tv-reclames volgen? Waarschijnlijk niet. Er blijft meestal wel iets in het onderbewuste hangen, zodat er herkenbaarheid is als we het artikel in de supermarkt zien. Maar verder dan dat gaat het meestal niet. De artikelen die op tv geweest zijn, zijn meestal duurder dan de merkloze variant en de meeste mensen letten heel erg op hun budget. Buiten dat, wie heeft er tijd en zin om zich helemaal te verdiepen in allerlei schoonmaakproducten? Dan moet je óf een schoonmaakverslaving hebben óf smetvrees. Geen van beiden is gezond. Je kunt ook te ver doorslaan. Het is heerlijk fris om regelmatig het toilet te reinigen, maar als dat meerdere keren per dag gebeurt in een normaal huishouden dan is dat overdreven. Zeker als iedereen even achterom kijkt en het toilet netjes achterlaat voor de volgende. Er zijn zat reinigingsmiddelen die het toilet weer laten stralen, dus dat hoeft geen zwaar huishoudelijk werk te zijn. Zou jij je nog een tv-reclame van toiletblokjes kunnen herinneren? Ik ook niet. De conclusie is dat tv-reclames steeds minder belangrijk worden én steeds minder vaak gezien worden omdat mensen gerichter televisie kijken en de reclameblokken doorspoelen. Of helemaal geen televisie meer kijken, zeker als het zulk mooi weer is dat je liever buiten bent. Onze portie reclame krijgen we evengoed wel. Als je regelmatig je mobieltje openklapt dan zie je genoeg reclame op Facebook, Instagram, You Tube en ga zo maar door. De meeste reclamemakers hebben niet door dat het product waarvoor ze reclame maken, juist op die manier de consument tegen gaat staan. Als mensen een bepaald product nodig hebben dan kopen ze het wel, maar dan vaak ook nog de portemonneevriendelijke variant. Het is vervelend om het woordje “bezuinigen” weer van stal te moeten halen, maar het kan momenteel niet anders met de oplopende prijzen voor de dagelijkse dingen. Ook zie je de trend dat mensen de laatste jaren veel langer met hun spullen doen. Dat heb je vaak niet zo in de gaten, maar toen ik laatst de staafmixer pakte bedacht ik me dat deze ruim 25 jaar oud is. Misschien een uitzondering, maar zolang hij het doet, doet-ie het. Ik heb trouwens nog geen reclame voor staafmixers gezien. Wie weet is zo’n ding wel een aanschaf voor het leven. Dan kunnen we het woord duurzaamheid ook weer eens gebruiken. ?