Alles verandert continu. De manier van schoonmaken, de schoonmaakartikelen en de distributie van artikelen. Soms worden gebruiksgoederen geïmporteerd en soms geëxporteerd. Hoe dan ook, de hele wereld is in beweging. Gedachten vliegen alle kanten op, leermethodes worden aangepast, mensen veranderen, levensmiddelen worden aangepast op de vraag van de consument en er wordt rekening gehouden met het milieu op het gebied van productie. Niet elke verandering is een verbetering; daar zijn we het allemaal over eens. Soms is iets schadelijk voor het milieu maar levert het wel weer veel werkgelegenheid op en waar moet je dan voor kiezen is de vraag. De politiek is er maar druk mee. Voor zo’n klein land als Nederland is, zijn er toch best wel grootse plannen om de milieuproblematiek aan te pakken. Zo zijn er allerlei ideeën om het roken terug te dringen middels een ontmoedigingsbeleid: hogere kosten voor de consument en op vele plaatsen het roken verbieden. Ook zijn er ideeën om het vliegverkeer te beperken door een behoorlijke vliegtaks in te voeren en het vliegverkeer binnen Europa te verbieden. Theoretisch zijn het mooie ideeën maar praktisch gezien kleven er nogal wat bezwaren aan. De snelheid waarmee we kunnen reizen zal flink afnemen als Europese vluchten niet meer zijn toegestaan, waardoor het niet meer aantrekkelijk is om een weekje vakantie te benutten door naar de buurlanden te vluchten. Tenslotte willen velen meer zien dan alleen het stukje eigen gebied. Nederland kan heel mooi zijn, maar niet iedereen kan vakantie opnemen in de zomer als de zon schijnt. In de zuidelijker gelegen landen is er meer zongarantie. Als de vluchten binnen Europa verboden gaan worden zal dat zeker ook ten koste gaan van de werkgelegenheid. Er zal sowieso een verschuiving plaatsvinden van het verplaatsen in de lucht naar het zich verplaatsen over de weg en het water. Als je alles tegen elkaar wegstreept is het nog niet duidelijk of het allemaal wel zo milieuvriendelijk is. De kosten van het OV zijn dermate hoog dat mensen toch graag hun rijbewijs willen halen en of je nu een vliegtuig (Boeing 747 met 408 stoelen) of 200 – 400 auto’s naar dezelfde bestemming laat gaan… de kosten kunnen niet precies uitgerekend worden. Journalisten hebben hier weleens onderzoek naar gedaan en gingen uit van een gemiddelde bezetting van 75% in een vliegtuig, maar als je naar een populaire vakantiebestemming gaat dan weet je dat er geen stoel meer vrij is in het vliegtuig. Hoe dan ook, mensen hebben nu een keuzemogelijkheid en dat is fijn. Een land als Denemarken is goed te doen met een auto maar als je een Grieks of Spaans eiland wil bezoeken dan wordt het wat lastiger met de auto, sowieso qua tijd. Het is al vaker geopperd, maar het zou fijn zijn als de mogelijkheden tot kostenverlaging van het OV eens wat beter onderzocht zouden worden en ook de plaatsen waar er geen of nauwelijks OV is. Ik ken mensen die liever met de bus ergens heen gaan dan met de auto, maar als er geen mogelijkheid is om met het OV ergens te komen dan wordt men wel gedwongen om weer in die auto te stappen. Hoe dan ook, de dames en heren in de politiek hebben geen makkelijke taak. Het enige waar je zelf invloed op hebt is je eigen keuzemogelijkheid voor zowel het stemmen als de verschillende opties om te (vluchten) reizen.