“Doen we genoeg, kunnen we qua kwaliteit aan al jouw verwachtingen voldoen?” Er zit weinig variatie in de mailberichten die we ontvangen over het uitgevoerde werk. Bedrijven vinden het erg fijn als er een rating plaatsvindt. “Hoe is het product bevallen? Wat is de kwaliteit van het werk? Wat vindt u van onze medewerkers? Zijn we telefonisch en/of via de mail goed bereikbaar?”
De ene enquête na de andere vliegt je om de oren. En dat terwijl we met z’n allen al zo druk zijn. Bedrijven bestoken vooral bedrijven. En natuurlijk ook particulieren; eigenlijk iedereen die diensten van ze afneemt of producten bij ze koopt. Men houdt elkaar allemaal bezig. Consumenten zijn er al aan gewend dat die “hoe-bevalt-het” mailtjes binnenkomen nadat er een product is aangeschaft. Het is ook een reden voor veel mensen om de nieuwsbrief op te zeggen of om alle mail van dat bedrijf als spam te markeren. Nu de nieuwe telemarketingwet van kracht is -bedrijven mogen je niet zomaar meer telefonisch benaderen- wordt er op een andere manier een ingang gezocht. Veelal wordt er gebruik gemaakt van reclamefolders van andere bedrijven die bij bestelde pakketjes gedaan worden. En dat werkt soms best wel. Zeker met al die geweldige aanbiedingen. Alleen is het lastig om -eenmaal een artikel besteld- weer van al die spam af te komen. Vooral kledingbedrijven hebben er een handje van. Kreten als: “Je moet dit hebben” en “de nieuwste zomermode” en als toetje het woord “sale” of “supersale”. Vooral de laatste woorden zijn consumenten gek op, totdat er een moment is waarop ze beseffen dat, hoe goedkoop het ook lijkt, een bedrijf niet zomaar verlies gaat draaien. De meeste consumenten werken zelf ook bij bedrijven dus ze weten wel iets over inkoopprijzen, kwaliteit en marketing. Voor de kleinste zaken ontvang je al een enquête, of tenminste dan toch wel een kleine vragenlijst. Zelfs als je online eten bestelt ontvang je tijdens je eerste hap een mail over hoe het bevallen is. Alles willen “ze” weten: de bezorgtijd, hoeveel sterren het eten waard is en er is zelfs een ruimte gecreëerd om extra tekst te vermelden. Als je als consument al teveel van dit soort mails ontvangt, dan weet je hoe de gemiddelde email box van een bedrijf eruitziet. Digitaal verwijderen is zo gebeurd gelukkig. Toch worden er bepaalde eisen aan bedrijven gesteld waardoor deze genoodzaakt zijn om deze enquêtes naar klanten te versturen. Elk bedrijf dat aan kwaliteitscontroles meedoet bijvoorbeeld. Toch moet de maatschappij ervoor waken dat men niet onnodig beziggehouden wordt met futiliteiten. Als er eenmaal in de zoveel tijd (per jaar of per twee jaar) eens een keer een enquête naar een klant gestuurd wordt dan is dat prettiger voor beide partijen dan dat er om de paar maanden of weken wat gestuurd wordt. Op het moment dat een klant niet tevreden is, dan wordt er meestal toch wel meteen contact opgenomen. En om het sturen van een enquête dit jaar verder te vermijden vragen we nu: Hoe vind je dat wij het doen? Als je vindt dat het allemaal lekker loopt en de schoonmaak zeker een tienplus verdient, dan hoef je niet te reageren. In alle andere gevallen vragen wij om feedback via de mail info@fdweesp.nl of ons contactformulier. ALVAST BEDANKT ?
P.s.: de kwaliteit van het lekkers op de foto is top!