Jezelf uit de markt prijzen, waarom zou je dat doen? Een artikel kost nu eenmaal wat het kost, net als een dienstverlening. Er zijn bedrijven die sinds de coronacrisis erg weinig inkomsten hebben en deze bedrijven doen er dan ook alles aan om toch nog wat inkomsten te genereren. Zo worden er prijzen verlaagd teneinde meer te verkopen. Die vlieger gaat alleen niet zo vaak op aangezien er meer bedrijven en mensen weinig te besteden hebben. Een voorbeeld is wat er is gebeurd in de kledingbranche. Aangezien de prijzen voor kleding steeds lager werden, was er ook minder geld beschikbaar voor de productie van nieuwe en duurzame kleding. Er werden goedkopere materialen gebruikt met als gevolg meer problemen voor het milieu. Verfstoffen werden gedumpt in rivieren in plaats van deze goed af te voeren en te vernietigen. Het goed verwerken van afvalproducten kost meer geld dan het dumpen in de natuur. Het personeel kreeg ook steeds minder betaald met als gevolg minder koopkracht. Op die manier draai je in een cirkel waar je niet meer uitkomt. In tijden van crisis, zoals met corona, waardoor mensen amper tot geen geld kunnen besteden aan eten in een restaurant, feesten en uitgaan etc. merk je dat na verloop van tijd er toch weer geld uitgegeven wordt. In plaats van een vakantie te boeken worden er op andere manieren geld uitgegeven. Zo zijn er velen die -gezien het feit dat er meer tijd in huis wordt doorgebracht- hun huis opknappen. Een verfje of behangetje, nieuwe luxere apparaten omdat de oudere aan vervanging toe zijn, wat extra planten en een vloerkleed om het in huis gezellig te maken en ga zo maar door. Ook aan schoonmaken en schoonmaakproducten wordt meer geld uitgegeven. Omdat velen thuiswerken werd er in het begin van de coronacrisis nog ijverig gepoetst, echter dat enthousiasme begint langzaam te verminderen. Mensen beseffen vaak niet dat als ze de hele dag op kantoor zitten, er daar gebruikssporen te zien zijn zoals koffievlekken op het bureau, haren en modder op de grond etc. Dat wordt op een kantoor door een schoonmaakbedrijf weer netjes gereinigd. Mensen vergeten vaak dat hoe intensiever de thuiswerkplek gebruikt wordt, des te vaker deze plek schoongemaakt dient te worden. En dan niet een slap lapje over een klein gedeelte van het bureau. Je hoeft geen visioenen te hebben van de single man die over de pizzadozen struikelt voordat hij zijn laptop kan aanzetten, maar er zijn mensen die wel zo leven. Voor hen is het een zegen om op kantoor te werken. Toch gaan we langzamerhand naar een wereld toe waarbij zelfredzaamheid voorop staat. Als jij weet wat je waard bent en je verkeert in goede gezondheid dan zorg je ervoor om genoeg inkomsten te genereren; vaak in loondienst. Er zijn al steeds minder zzp-ers en dat aantal zal de komende tijd nog wel fors verminderen als de coronacrisis voortduurt. Vaak zijn zzp-ers geneigd om door middel van omscholing een heel andere richting op te gaan. Het is ook best zuur dat het inkomen vermindert terwijl je zo hard je best doet om jouw bedrijf draaiende te houden. Prijzen en uurtarieven blijven verlagen helpt vaak niet en werkt alleen maar averechts bij de klanten die eerder nog een hoger tarief betaalden. Economie is best een gek begrip. Zolang het goed gaat, gaat het goed en soms nog beter, maar als er een kink in de kabel komt lijkt dit wel een neerwaartse spiraal te zijn. De bedrijven die het gelukt zijn om na de coronacrisis nog fier overeind te zijn blijven staan, zijn te prijzen.