Ik loop door een straat en zie en ruik de geur van frisgewassen wasgoed wat aan de lijn hangt. Een zeldzaam gezicht, aangezien de meeste huishoudens een droger hebben. Heerlijke geur. Ik vraag me af welke wasverzachter er gebruikt is. Al snel vervagen de geuren en worden vervangen door de geur van het voorjaar. Ik zie de bloesem aan de takken en verbeeld me dat het ruikt zoals de lente. Meestal is de geurafscheiding wanneer de knoppen van de bloesem helemaal opengegaan zijn en vaak vermengd met de geur van pas gemaaid gras.
Geuren zijn een van de belangrijkste zaken om te verleiden. Dieren ruiken aan elkaar want hun instinct is nog niet zo aangetast als dat van de mens. Wij worden overspoeld met geurkaarsjes, lekkere luchtjes om op te spuiten en elk schoonmaakmiddel bevat zijn eigen frisse citroen-, eucalyptus-, lavendel- of dennengeur. Een geur heeft een sterkere overtuigingskracht dan een woord. Als iets lekker ruikt dan weet je nog niks. Pas als je hetgeen ruikt, ligt het aan je eigen persoonlijke smaak of je het heerlijk vindt. Fabrikanten zijn er maar druk mee. Ook al is een geur nog zo goed, mensen kunnen het ook zat worden en dan komen er weer nieuwe verleidingen op de markt. De mens zal altijd uitgedaagd worden om te kopen en de fabrikant doet zijn stinkende best om iets lekker te laten ruiken. Sommige winkels hebben een streepje voor. Bij banketbakkerijen ruikt het altijd lekker. Wie trek heeft zal snel bezwijken voor alleen al de geur. Bij de schoonmaak is het niet anders. Als je schoonmaakt met een schoonmaakmiddel dat heerlijk ruikt en een soort van “geurvlag” achterlaat, dan voel je de frisheid. Sommige mensen houden van de geur van bleekmiddel omdat dat een bacterievrij gevoel geeft. Hoe dan ook, laat jezelf geen slaaf van je zintuigen worden, vaak wordt iets schoner met azijn dan met een middel met een chemisch geurtje.
Geur heeft een verbinding met het geheugen. Er is bijna niks zo sterk als emoties die terugkomen bij het ruiken van een vertrouwde geur. Geur brengt je terug in de tijd. De meeste communicatie richt zich op de ogen en dat terwijl geur 75% van onze emoties bepaalt. Mensen blijven langer in een ruimte welke aangenaam geurt en mensen blijven langer in de buurt van iemand die lekker ruikt.
Het is een oud trucje dat als je je huis wilt verkopen, de geur van versgebakken appeltaart ervoor zorgt dat de kijkers in een goede stemming komen. Appeltaart geeft een vertrouwd gevoel en zo heeft elke geur zijn specifieke eigenschap. De voordelen van geurmarketing zijn groot: daar zit een luchtje aan: klanten blijven langer hangen en komen sneller terug.