Elk bedrijf heeft een budget voor kosten. Personeelskosten, schoonmaakkosten, marketingkosten, inkoop van kantoorartikelen, huur of hypotheek van het bedrijfspand, en onvoorziene uitgaven. Budgettering is een vak apart. Vaak wordt er niet of amper met de toekomst rekening gehouden en zie je dat het ene gat met het andere gat gedicht wordt. De kunst van het weglaten is hier niet van toepassing. De terugkerende prijsstijgingen zoals personeelskosten worden vaak weer uit een ander potje gehaald totdat ook dat potje de bodem bereikt en er flink bezuinigd moet gaan worden. Elk bedrijf doet dat op zijn eigen manier, maar vaak wordt het potje van marketingkosten en schoonmaakkosten aangesproken om andere kosten mee te dekken. Soms is een herverdeling van het budget zo gek nog niet maar soms is het bedrag dat een bedrijf te besteden heeft niet toereikend. Als een bedrijf te maken heeft gehad met tegenvallende resultaten of vervanging van kantoormeubilair of een bedrijfsvloer die opgeknapt moet worden dan kan dat een flinke hap uit de onvoorziene uitgaven zijn. Als dan het potje van de schoonmaakkosten ook nog eens wordt aangesproken dan zit er niks anders op om zelf aan de slag te gaan met wisselende resultaten. Een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf weet wat er bij een bedrijfsschoonmaak komt kijken en wat belangrijk is zoals het weghalen van bacteriën op elke werkplek en andere plaatsen waar veel mensen samenkomen ter voorkoming van ziektes. De kosten van een paar zieke werknemers zijn hoger dan de kosten van een goed schoonmaakbedrijf. Een oude tegeltjesspreuk van Engelse komaf luidt dan ook: “If you think wellness is expensive… try illness.”