Hoe leuk social media ook kan zijn, je bent al snel langer online dan gedacht. Een uur is niks. Twee uur is iets meer dan niks, maar ook die tijd gaat sneller dan je denkt. Onze wachttijd -waar we ook zijn- wordt in elk geval gevoelsmatig verminderd. In de trein, bij een bushalte, en verder overal waar je even de tijd wilt doden. Je kunt passief naar het schermpje staren of actief foto’s van je omgeving maken en deze gelijk uploaden. Toch zijn er nog veel mensen die wel overal lezen en kijken maar zelf weinig plaatsen. Gelukkig is een ieder daar vrij in. Wat je als bedrijfsaccount plaatst is totaal anders dan dat je persoonlijk in jouw social media gebruikt. Als voorbeeld is daar Instagram. Hoeveel verzoekjes ons bedrijf wel niet gekregen heeft om maar alsjeblieft hun nieuwste post te liken… ontelbare keren. En dat dan van bedrijven die zelf niet bij andere bedrijven liken. Je moet maar lef hebben. En ook zijn er weer allerlei mensen bezig om linkjes te sturen die ze op een knappe manier “verstoppen”. Zo hebben we al een aantal keren een privébericht van bedrijven ontvangen met daarin de tekst: We hebben speciaal voor u iets gemaakt. Daar ben ik twee uur mee bezig geweest! Met daarbij een linkje. Hoe anderen inspelen op de nieuwsgierigheid van de mens is tenenkrommend. Iedereen weet dat het niet handig is om op linkjes te klikken van afzenders die je niet echt kent. Het is jammer voor de goedbedoelde wenskaarten die met huisvlijt gemaakt zijn, maar onze medewerkers klikken niet op linkjes. Het maakt niet uit welk beroep je hebt, maar mensen dienen tegenwoordig genoeg verstand te hebben van digitale processen. Zo niet, dan kan het gebeuren dat jouw pc of mobiel naderhand ineens heel raar gaat doen als je zomaar op linkjes gaat klikken, ook al lijkt het van jouw gezellige buurvrouw te komen. Je kunt beter eerst informeren of zij echt iets gestuurd heeft. De vele nepprofielen op Facebook en Instagram spreken voor zich. Maar ook in de email kan soms weleens een bericht verschijnen waarvan je denkt: “hee, maar dat is toch een mail van mijn bank?” Een bank vraagt nooit of je op linkjes wilt klikken en met een mail waar een betaallink in staat moet je voorzichtig zijn. Uiteraard ook natuurlijk de tikkies via Whatsapp en andere linkjes. Als dit van een bekende gebruiker komt nadat je het met elkaar hebt afgesproken is het natuurlijk prima. Regelmatig zijn er programma’s op tv waar blijkt dat mensen opgelicht zijn voor grote bedragen. En geloof nou echt niet dat je een romance hebt als je een digitale rode roos ontvangt en aan het internet-daten bent, en de persoon in kwestie nog nooit in het echt hebt gezien, maar hij of zij jou wel vraagt om geld over te maken… En als een vreemd bedrijf of persoon jou een ongevraagd bericht stuurt en zegt daar twee uur mee bezig te zijn geweest, dan is dat op zijn zachtst gezegd een beetje raar natuurlijk. Die tijd had hij ook kunnen stoppen in zijn eigen huishouden. Dan had hij in elk geval zijn eigen straatje schoongeveegd. ?