Hoe gaat het met onze klanten tijdens deze corona periode? Regelmatig bezoeken we klanten om allerlei verschillende redenen. Zo worden er extra controles uitgevoerd teneinde de kwaliteit van de schoonmaak hoog te houden. Ook worden er regelmatig schoonmaakspullen bezorgd. Bij elke klant is een ruimte gereserveerd voor stofzuiger, doekjes, schoonmaakmiddelen en andere schoonmaakartikelen en deze ruimte dient natuurlijk ook netjes te zijn. Er zijn ook klanten waarvoor we boodschappen regelen of het kantinebeheer doen en dus stappen we regelmatig een kantoorpand, fabriekshal, school of kinderdagverblijf binnen. Dit alles natuurlijk coronaproof. We houden natuurlijk ruim afstand. Desinfecteren en handen wassen is “our middlename” en dus erg logisch. We zien dat onze klanten zich ook erg bewust zijn van de gevaren als er niet of niet goed wordt schoongemaakt. Het is gebruikelijk dat zeepdispensers sneller leeg raken en er vaker van handdoek en theedoek gewisseld wordt. Dat is heel erg goed. Het handenwassen zit er bij de meesten erg goed ingebakken. Men moet ook wel. Er zijn nog steeds veel kantoren die flexplekken hebben en het is prettig om te weten dat de collega die voor jou het toetsenbord gebruikt heeft, dit met schone handen aangepakt heeft. En ook al is thuiswerken momenteel de norm, het kan niet in elk beroep. Je kunt zoveel mogelijk thuiswerken maar soms is een fysieke aanwezigheid gewenst. Daarbij is het natuurlijk ook fijn om face to face met je collega’s te kunnen overleggen. Als je werkt in de plaats waar je woont is het vaak geen probleem en zeker niet als je over eigen vervoer beschikt. Als je met het OV reist is het net even wat lastiger maar niet onoverkomelijk. En ook al zetten vele consumentenprogramma’s hun vraagteken bij de werking van de mondkapjes, de mensen die regelmatig met het OV reizen begrijpen dat er iets meer nodig is dan een mondkapje om je te beschermen als je te dicht in de buurt van anderen komt. Vele reizigers gebruiken naast hun mondkapje ook een face shield. Je zag ze eerder al in de horeca. Dit plastic omhulsel heeft een groot elastiek dat om je hoofd heen gaat en je hele gezicht beschermt tegen spetters. Ook prettig als het regent. ? Toch is de beste bescherming om zoveel mogelijk afstand te nemen. Niet omdat we het willen maar omdat het moet. En dus hebben we wel regelmatig contact met onze klanten maar dan op een iets andere manier. Iedereen geeft elkaar de ruimte zonder morren en houdt rekening met elkaar en dat verdient een compliment! Iedereen kent wel die moeilijke momenten uit het begin van de coronaperiode. Het was net of iedereen jou als een besmettelijke ziekte zag en niemand durfde ook maar enigszins contact met een ander te maken, al deden sommigen een goede poging met de ellebooggroet of de voetgroet. Het blijft wel een aparte manier van begroeten, dus een hand naar collega’s en klanten opsteken volstaat momenteel. En dan ineens als je in een weiland staat of op een bouwgrond en je voelt de wind door je haar en langs je gezicht en je hebt een moment geen mondkapje of faceshield op, dan ervaar je -buiten de kou- ook een moment van vrijheid. En hoe modieus de mondkapjes ook zijn, we hopen dat deze gezichtsbedekking in de nabije toekomst niet meer nodig zal zijn.