Het is al een tijd bekend dat webwinkels goede zaken doen. De term shoppen wordt al bijna niet meer gebruikt, want wie shopt er nog echt? En voor welke artikelen? Kleding wordt ook steeds minder in een winkelpand geshopt. Hoe makkelijk is het tegenwoordig om alles online te bestellen, thuis in je vertrouwde omgeving rustig te passen en terug te sturen wat niet bevalt. De bezorgdiensten van de supermarkten draaien ook overuren. Mensen willen bijna hun huis niet meer uit om “gezellig” door de stad te lopen om te winkelen. En zeker als het winkelaanbod minder wordt blijft men thuis. Er was nog een kleine opleving met het begrip “pop-up store” maar ook dat leverde niet de gewenste resultaten. Filialen van banken, postkantoren en andere algemene diensten sloten hun deuren en gaan in afgeslankte versie verder en op vele stations kun je alleen nog een treinkaartje kopen via de automaat. Er zijn ook online winkels die er ineens over nadenken om toch een paar fysieke winkels te openen, maar dat gebeurt pas nadat eerst grondig is onderzocht welk afzetgebied de meeste potentie heeft. Techniek is allesbepalend voor de toekomst. Een paar jaar geleden was het ondenkbaar om overschrijvingen te doen zonder bankmedewerker, nu zijn we allemaal onze eigen bankier geworden. De criminaliteit verschuift echter ook van de fysieke naar de digitale wereld. Zo is het al een tijdje bekend dat de tikkies niet echt veilig zijn als je niet precies weet naar wie je iets overmaakt. Het tikkie-betaalverzoek kan weleens naar een phishing-site leiden, zoals elke link waarvan je niet weet waar het naar toe leidt. Cybercrime is voor de meeste mensen niet zichtbaar, maar het bestaat helaas. Wat steeds belangrijker is geworden zijn de bezorgdiensten. Post, pakjes en dergelijke worden steeds meer verstuurd en dient dus door een betrouwbare partij te worden behandeld. In Nederland is dat duidelijk welke partij dat is, echter met de decemberpost zijn er behoorlijk wat fouten gemaakt. Zo kwamen de kerstwensen na de Kerst en zelfs na het nieuwe jaar pas aan. Nog erger: sommige rouwkaarten kwamen niet op tijd en zo hebben een aantal mensen geen gelegenheid gehad om de overledene de laatste eer te bewijzen. Men geeft er steeds vaker de voorkeur aan om alle post zoals brieven en kaarten online sturen, vooral als het enige haast betreft of het zeer belangrijke post is. Je kunt iets aangetekend sturen, maar als het grote hoeveelheden betreft wordt het een kostbare zaak. En net zoals dat er sommige winkels verdwijnen, verschijnen er weer andere bedrijven zoals allerlei pakketservice bedrijven voor het versturen van pakketten en servicepunten waar je een pakket kunt laten bezorgen om deze op te halen zodra het jou uitkomt. Er zijn natuurlijk nog genoeg bedrijven die zowel online als fysiek werken, denk maar aan een schoonmaakbedrijf. Boffen de klanten van FDW even! ?