Hele blogs worden ermee volgeschreven. De verslaving aan schoonmaakmiddelen neemt steeds grotere vormen aan. Er zijn schoonmaakmiddelen die voor langere tijd een aangename geur in het huis verspreiden. De geur blijft vaak zelfs de hele dag hangen! Het maakt dat mensen een steeds grotere verslaving ontwikkelen om te gaan schoonmaken. Het kan uiteindelijk ontaarden in obsessief schoonmaakgedrag oftewel een schoonmaakdwang. Een schoonmaakdwang kan een onderdeel zijn van een dwangstoornis en dan kom je al snel in de hoek van de psychische klachten. Nu is er een verschil of je daadwerkelijk tien keer de wc gaat schoonmaken als er visite is geweest en alle deurknoppen nog eens extra schoonmaakt of dat je verslaafd bent aan een heerlijk geurend huis. Sommigen geven in allerlei blogs de tip om je verwarming in te sprayen met een lekker ruikend schoonmaakmiddel of in de gootsteen ’s avonds wat water met een geurend schoonmaakmiddel te laten staan zodat de volgende ochtend de kamer lekker ruikt. Dan heb je geen obsessieve schoonmaakstoornis, dan wil je gewoon dat je huis lekker ruikt. Uitgebreid worden alle geuren beschreven en er is een continue run op bepaalde favorieten. Ook is het big business. Als je een bepaald merk online zoekt, dan zal je merken dat diverse websites het schoonmaakmiddel verkopen, maar allemaal voor een andere prijs. Ook zijn niet alle geuren voorradig, dus soms is het zoeken naar jouw favoriet! We hebben eens een klein onderzoekje gedaan naar één bepaald merk. Het blijkt dat de prijs voor hetzelfde flesje enorm uiteenloopt. Bij de ene aanbieder betaal je rond de 2 euro en de prijzen variëren daarna enorm tot meer dan 15 euro. Het is het aloude vraag en aanbod principe. Als je helemaal weg bent van een bepaald schoonmaakproduct, zelfs zozeer dat je van een verslaving kunt spreken, dan zal je er alles aan doen om het te bemachtigen. Online is er zoveel te koop en er zijn zoveel aanbieders. Toch zijn er merken die er van alles aan doen om klanten aan zich te binden en dat is heel makkelijk door de vraag te creëren en daarna te vergroten. Als een bepaald middels schaars is, dan wil iedereen het hebben. En zo komen de diverse prijsverschillen tot stand. Er zijn bepaalde websites die je in de gaten moet houden, want er is dan ineens weer voorraad van een bepaald product. De voorraad is ook zo weer uitverkocht. De echte “Hinchers” (verwijzing naar mrs. Hinch) houden die websites dagelijks in de gaten. Ze slaan direct toe zodra er weer voorraad van een product is. Er zijn hele Youtube kanalen aan gewijd en mensen presenteren hun favoriete top tien in specifieke schoonmaakgeuren. En, het ene merk is het andere merk niet. Zelfs als doorgewinterde schoonmaker kun je nog verrast worden met een nieuwe productrange. Vooral de desinfectanten zijn momenteel erg gewild, dit natuurlijk ook al in verband met corona. Doordat er voor elk wat wils is qua geur, zullen mensen ook snel dat flesje weer uit de kast halen om nog even wat extra te reinigen. Mocht je verslaafd zijn aan de geur en deze graag elke dag willen ruiken, dan zijn er diverse mogelijkheden. Je kunt een spuitflacon vullen met water en een paar druppels van het middel toevoegen om er bepaalde voorwerpen mee in te sprayen zoals een bankstel of gordijnen en je hebt instant frisheid. Het doodt ook nog eens de bacteriën en virussen. Zo kun je -zonder heel lang bezig te zijn met schoonmaken- toch ervoor zorgen dat je huis opgefrist wordt.