In elke beroepsgroep is qua duurzaamheid nog wel wat te verbeteren. Bij de ene ondernemer meer dan bij een ander. De plasticsoep in de zee, de verontreiniging door de kledingindustrie in de rivieren en de luchtverontreinigingsproblematiek zijn op een laag pitje komen te staan sinds de corona pandemie. Het is net alsof je een boek hebt over Effectief Opruimen en dat boek ben je kwijt…
We weten het allemaal wel, we moeten er iets mee, maar de coronacrisis gaat voor. Plus de daarbij behorende problematiek, zoals mensen die uit verveling brandweerlieden en zorgmedewerkers belemmeren in hun werk. Als mensen zich vervelen gebeuren er soms rare dingen. Sommigen zetten de vrijgekomen tijd om in iets nieuws zoals een studie, vrijwilligerswerk of het functioneel omgooien van de levensstijl, anderen liggen op de bank te bedenken wat ze toch met die zeeën van tijd aan moeten. Wat erg leuk is, is dat er ook zo hier en daar kleine projectjes ontstaan. Bijvoorbeeld in het upcyclen. We hebben allemaal wel een oud meubelstuk waar je eigenlijk vanaf wilt, maar door het een likje verf te geven en er een nieuw stofje omheen te doen kan het weer een ronde mee. Qua duurzaamheid kun je allemaal je eigen invulling geven. Ook bijvoorbeeld qua koken en je huishouding. Tijdens de feestdagen hebben we gezien dat velen de horeca steunen door maaltijden bij restaurants te bestellen. Heel erg goed, alleen, nu werd er voor elke maaltijd gereden om het thuis te bezorgen. Als je dan naar de routing van elke maaltijd kijkt dan is dat niet duurzaam. Er zijn gelukkig ook restaurants die uitsluitend met streekproducten werken waardoor er minder kilometers nodig zijn om de ingrediënten bij elkaar te brengen. Verder hebben vele huishoudens het zelf in elkaar draaien van de Kerstmaaltijd weer herontdekt. En hoe leuk het is om samen als gezin te koken. Dat verklaart bijvoorbeeld ook het enorme succes van een programma als Heel Holland Bakt. De eerste aflevering van het achtste seizoen alweer trok maar liefst ruim 2,3 miljoen kijkers! Ook de liefde is in trek. Op Kerstavond keken maar liefst ruim twee miljoen mensen naar All You Need Is Love. Ook keken veel mensen naar een programma als De Slimste Mens. Het is overduidelijk dat de meeste mensen goed naar de adviezen van de overheid hebben geluisterd en voornamelijk thuis bleven. Hopelijk is het voldoende om de cijfers te laten dalen, maar dat zien we pas in de komende weken. Verder is het op social media trending om te laten zien wat je met je restjes eten kunt doen na de feestdagen. Qua duurzaamheid zit het individueel aardig goed en ook doen vele bedrijven hun best om zo duurzaam mogelijk om te gaan met materialen. Hopelijk is dit een trend die uit gaat groeien tot een gewoonte. Als je alles combineert dan bakt de slimste mens in heel Holland met enorm veel liefde. En dat hebben we nodig.