Een ongeorganiseerde bende is bij uitstek geschikt om je skills te testen. Ben je flexibel? Kun je goed samenwerken? Vind je het niet erg als alles om je heen een enorme chaos is waar jij orde in moet scheppen? Kun je de focus houden of ben je snel afgeleid? Het is weleens grappig om te zien waar precies jouw talenten liggen. Ben je organisatorisch heel sterk of laat je liever alles door anderen regelen en volg je op wat er gedaan moet worden? Focus je je op een bijzaak of de hoofdzaak? Ontplooi je eigen initiatieven of laat je dat liever uitdenken door anderen maar zet je wel je andere vaardigheden in zoals snelheid en accuratesse? Heb je het overzicht over alle werkzaamheden die gedaan moeten worden en deel jij dan graag de lakens uit? Ben je communicatief sterk, maar laat je het vakwerk aan de vakmensen over? Probeer je zelf weleens een muurtje te schilderen of maak je liever dat geschilderde muurtje schoon? Kortom: waar liggen jouw talenten?
Neem bijvoorbeeld een verhuizing. Er zijn mensen die daar hun hand niet voor omdraaien en er zijn mensen die er als een berg tegenop zien. Het is ook veel werk natuurlijk, maar het ligt eraan hoe je de klussen indeelt. Het meest handige is een lijst maken met wat je wilt gaan doen en de datum en/of het tijdstip erbij. Het is handig om een beetje te plannen zodat je niet als je in je nieuwe huis bent denkt: “oh ja, ik zou graag koffie willen zetten maar…” en dan blijkt er geen water en elektriciteit te zijn. Als je de focus legt op communicatie dan maak je heel vriendelijk kennis met je nieuwe buren en leg je uit dat je koffie hebt en filterzakjes maar dat je geen koffie kunt maken omdat het water nog niet aangesloten is. Wedden dat ze je helpen? Ook is het fijn dat, voordat de verhuizers komen, alle kleine dingen al zijn ingepakt en er in beide huizen al is schoon is gemaakt. Het is belangrijk om zowel het oude huis (vergeet de muur achter het fornuis niet) als het nieuwe huis aan kant te hebben (vooral het toilet) omdat dat veel vlotter werkt. Zo kunnen de verhuizers alle meubels gelijk op hun plek zetten in het nieuwe huis en hoef je niet zelf nog eens aan de gang nadat alle spullen zijn gearriveerd. Je hebt dan nog wel meer te doen, zoals iedereen die helpt van broodjes en drinken voorzien, en daarbij is het handig om een tas apart te houden met spullen die je daarvoor nodig hebt zoals een mes, of besteed die taak uit aan een van de vrienden die helpt verhuizen. Je kunt bij een verhuizing veel zelf doen maar de ervaring leert dat het prettig werkt om de zaken te delen met de hulptroepen, zodat een ieder de taak op zich kan nemen waar hij of zij zich prettig bij voelt, dan is die verhuizing ook zo weer achter de rug. Facilitaire Diensten Weesp kan van dienst zijn bij de verhuizing, wij maken graag het oude huis en het nieuwe huis schoon zodat je zelf het huis netjes achterlaat voor de volgende bewoner en in een fris nieuw huis begint.