Het is allang geen verrassing meer dat het streekvervoer weer gaat staken. Dat zou ons zorgen moeten baren. Trouwens, de zorgmedewerkers gaan ook staken in maart. Tel daarbij de staking van de vuilnismannen en eerder dit jaar van de medewerkers van Postnl op en dan kun je tot de conclusie komen dat er meer niet dan wel gewerkt wordt in Nederland. Trouwens, ook de stakingen in het vliegverkeer in Duitsland hebben gevolgen voor Nederland. Een aantal vluchten gaan niet door en met de staking van de medewerkers van Schiphol nog vers in het geheugen kunnen de mensen zich ook dit jaar vaak niet eens verheugen op hun vakantie zonder in de stress te zitten of hun vlucht wel gaat. Waarom zoveel stakingen is de vraag. Het antwoord is duidelijk: er wordt meer loon geëist. Soms lijkt alles alleen maar om geld te draaien; wat dat aangaat is het idee van een basisloon voor iedereen zo gek nog niet. En als je dan leuke extraatjes wilt hebben kun je ervoor gaan werken. Best een goed idee, maar ook daar zitten weer haken en ogen aan, maar dat is aan de politiek om dat uit te zoeken. Terug naar de stakingen. Wat heeft dat voor gevolgen… Best veel als je bedenkt dat sommige mensen echt van het OV afhankelijk zijn. Er zijn mensen die geen rijbewijs hebben, geen auto kunnen betalen of gehandicapt zijn. Er zijn zoveel redenen waarom iemand geen auto heeft. Ook is een reden een stuk idealisme. De wereld een beetje beter maken door niet met z’n allen op de snelweg in de file te gaan staan, maar met meerdere mensen één vervoermiddel nemen zoals de bus. En als die bus niet rijdt terwijl je een busabonnement hebt dan is dat knap vervelend voor de reizigers. We hebben het niet over compensatie. Je kunt geld terug ontvangen als je een abonnement hebt en er geen gebruik van kunt maken, maar dan zal je allerlei formulieren moeten invullen etc. Kortom, gedoe voor de reiziger. Helaas heeft een rechter een tijd geleden bepaald dat er wel gestaakt mag worden in het streekvervoer maar dan alleen op de manier zoals het nu gaat: niet rijden. De buschauffeurs hadden ook wel kunnen rijden en de passagiers gratis vervoeren, maar dat mag dus niet; dan overtreden ze de wet. Met stakingen niet, die zijn wettelijk toegestaan. Hoe het ook gaat uitpakken, het is knap vervelend voor de reiziger die naar zijn of haar werk wil en geen andere mogelijkheid ziet dan de taxi nemen. Dat wordt een duur geintje, zeker met de vele actiedagen die gaan komen. De buschauffeurs van het streekvervoer leggen het werk landelijk neer op: 28 februari 2023 en 2, 6, 8, 10, 14, 15, 20, 22, 24, 29, 30 maart 2023 en 3, 5 en 7 april 2023.