Greenwashing is een term die gebruikt wordt voor bedrijven die zich “groener” voordoen dan dat ze zijn. Er vallen hier allerlei termen onder, ook duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord handelen horen hierbij. Op die manier geven sommige bedrijven een valse indruk naar buiten toe, aangezien er door steeds meer bedrijven groen ingekocht wordt. Het uitgeven van die misleidende informatie naar buiten toe heet dus greenwashing. Als jij als bedrijf denkt dat je heel groen bezig bent door alleen maar van andere groene bedrijven jouw artikelen te betrekken, dan kun je nog weleens raar opkijken. Niet iedereen is betrokken bij het milieu. Soms staat er op producten dat iets groen is, of wordt het met die aanprijzing verkocht, maar als het eco-vriendelijke label ontbreekt dan weet je genoeg. Er zijn zelfs prijzen in het leven geroepen om uit te delen aan bedrijven die zich met greenwashing bezighouden. Een soort van anti-prijs dus. Gedurende de crisis is dit verschijnsel tot uiting gekomen bij een aantal bedrijven. Alles om maar geld te verdienen. Natuurlijk is een bedrijf er in de eerste plaats om geld te verdienen, mensen van banen te voorzien en andere mensen of bedrijven te helpen, maar het is prettig als dit op een eerlijke manier gebeurt. Greenwashing, of letterlijk groenwassen, is nog eens iets anders dan witwassen! Ook heeft het niks met wassen te maken. Consumenten houden van eerlijkheid, maar het wordt mensen wel lastig gemaakt om greenwashing te herkennen. Zo mag er op een product “met natuurlijke ingrediënten” of zelfs de term “natuurlijk” staan, ook al is dit slechts een klein gedeelte van het product en zit het verder bomvol chemicaliën. Ook als erop staat “vegan” dan hoeft dat nog niet te betekenen dat het product dierproefvrij is. Bedrijven mogen rustig op hun site allerlei termen vermelden als: planet proof, puur en eerlijk, maar wat houdt het precies in? Ook de elektrische auto’s worden aangeprezen als een schoner alternatief voor het milieu, maar wat is er mis met de fiets? Of de term: klimaatneutrale vliegreis. Als je even goed nadenkt dan… juist. Het is een vorm van marketing. En er is de term green marketing, dat zowel positief als negatief uitgelegd kan worden. Je kunt jezelf als positioneren als een groen bedrijf dat een steentje bijdraagt aan een betere wereld. Er zijn nog meer termen maar de term green goodness is vaak gebruikt: een product kan nog zo milieuonvriendelijk zijn, een bedrijf kan natuurlijk wel de nadruk leggen op hun biologisch afbreekbare verpakkingen.
Tot slot: de prijs. Je kunt aan de prijs van een product best wel een beetje opmaken of het product nu echt zo duurzaam is als beweerd wordt. Niet alle bamboe spullen zijn duurzaam. Er is ook nog een wereld achter het product dat bepaalt hoe het geproduceerd, verzonden en gedistribueerd wordt. Al met al best nog een lastige materie voor de consument om te bepalen wat nu precies duurzaam is en wat men beter kan laten liggen. Het beste is nog om goed de ingrediënten te blijven lezen en verder op je gevoel afgaan.