Voor een bedrijf is meegroeien met de huidige economie belangrijk. Vandaar dat de digitalisering een steeds grotere plaats inneemt. In ons bedrijf is dat goed merkbaar. We streven ernaar om zo min mogelijk papier te gebruiken, zo min mogelijk te printen en een leeg bureau te hebben aan het einde van de werkdag. Het scheelt ook al dat er afgewisseld wordt tussen thuiswerken en op kantoor werken en er daardoor ook bijna geen rondslingerende papiertjes aanwezig zijn die in het fluorescerend geel en roze schreeuwen wat we nog allemaal moeten doen. Een bureau waar alleen het hoognodige te vinden is. Een pc of laptop, een muis, een (mobiele) telefoon en genoeg laadstations en wandcontactdozen. De bekende koffiemok wil ook nog weleens gevuld op ons bureau verschijnen, maar daar blijft het dan wel bij. Of nee, we hebben wel een la. Nu is het een beetje een dingetje dat een la altijd volgestopt kan worden met dingen die je niet op je bureau wilt laten liggen, maar dat valt hier best nog wel mee. Er ligt natuurlijk een pen in. Okay, meerdere pennen, want er zal er maar eentje dienst weigeren. Een klein stukje kladpapier ligt er ook, voor degenen onder ons die het fijn vinden om de telefonische boodschap op te schrijven. Maar gekker dan dat wordt het niet. Nu hebben we op kantoor een paar vaste telefoons en een mobiele telefoon. Die mobiele telefoon gebruiken we voor bestellingen van ons personeel en om een korte lijn te hebben met zowel opdrachtgevers als personeel om snel te kunnen overleggen. Zo af en toe gebruiken we deze telefoon ook om mee te bellen (hey, eindelijk eens iemand die er ook echt mee belt), maar we werden er ook weleens op teruggebeld. En als de mobiele telefoon nu nét bij iemand was die niet kon opnemen dan is dat knap lastig. Daarom hebben we besloten om overal ons telefoonnummer van kantoor 0294-266916 te gebruiken. Deze wordt doorgeschakeld na kantoortijd zodat er altijd iemand aanwezig is om de telefoon te beantwoorden. We gaan nog niet zo ver om onze telefoon door een robot of een callcenter te laten beantwoorden. Wij vinden een persoonlijke benadering toch wel heel belangrijk. Verder zijn onze interne processen voor een groot gedeelte gedigitaliseerd. Niet voor honderd procent, want er zitten natuurlijk niet voor niets mensen op kantoor. Zij moeten ook iets te doen hebben natuurlijk. ?