Niet alleen het jaartal en het weeknummer verandert steeds maar ook allerlei zaken in de natuur en bepaalde gewoontes. De tulpen zijn in deze periode van het jaar alweer uitgebloeid en de rozen zijn in opmars. Wat jaren geleden qua gewoontes in het bedrijfsleven heel normaal was, is allang totaal anders geworden. Natuurlijk speelt de digitalisering hier een grote rol in maar ook allerlei aanspreekvormen zijn tot een grote brij gekneed totdat iedereen elkaar bijna alleen nog maar in de jij-vorm aanspreekt.
Op je gemak een boek lezen is een droom voor velen die vaak alleen uitkomt in de vakantieperiode maar dan nog is men aan het haasten om zoveel mogelijk van het vakantieland te zien. Reizen is heel erg fijn maar op tijd wat rust inbouwen is ook prettig. In plaats van met het vliegtuig op vakantie gaan kan er ook bewust gekozen worden voor een treinreis. Het is een milieuvriendelijkere vorm van reizen en je ziet onderweg nog eens wat. Omdat de reis langer duurt heb je tijd voor het boek dat al een tijdje op de stapel lag. Of om een stuk fruit te schillen en met aandacht op te eten. Of -als je echt een workaholic bent- kun je nog even wat werk verrichten op de laptop.
De manier van omgaan met anderen is ook aan het veranderen. Er wordt steeds losser met elkaar omgegaan, niet alleen door middel van het tutoyeren maar ook met een soort van nonchalance waarmee men over elkaars tijd beschikt. Het respect en het begrip voor andermans tijd is zo langzamerhand aan het verdwijnen.
En elk bedrijf heeft met tijdvreters te maken. Er zijn van die klussen waar je niet op zit te wachten maar die toch gedaan moeten worden. Of er zijn vergaderingen waarvan je achteraf zegt dat het teveel tijd in beslag heeft genomen terwijl de meeting zelf ook nog eens niet echt zijn vruchten afgeworpen heeft. Sommige momenten zou je achteraf heel anders ingevuld hebben, maar die tijd komt helaas niet meer terug. Je kunt tijd investeren in je personeel dat wel rendabel is en je kunt tijd steken in diverse gesprekken waar je eigenlijk niks mee opgeschoten bent. Wat pas echt tijd kost is de tijd die je reserveert voor anderen, zoals bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek, welke je voorbereid hebt. Je houdt rekening qua andere tijdsindeling en eventuele afspraken en dan wordt er ineens vlak voor de afspraak afgezegd. Of mensen komen niet opdagen. Het is maar een klein voorbeeld.
Last-minute een vakantie boeken wordt steeds vaker gedaan en last-minute een afspraak afzeggen lijkt ook heel gewoon te worden en dat terwijl iedereen al zoveel tijd tekort lijkt te hebben. Het tijdgevoel zit in de planning van de agenda en de tijdbeleving zit meer in jezelf. Nu nog alles wat overzichtelijker maken door te zien wat tijdwinst oplevert en wat echt heel veel tijd kost. En heb je als bedrijf steeds terugkerende vervelende schoonmaakklussen welke een behoorlijke hap uit de werktijd vreten dan wordt het echt tijd om deze eens uit te besteden aan een bedrijf dat graag goed, snel en efficiënt schoonmaakt. Een offerte aanvragen via de site kost tien seconden. ?