Steeds meer bedrijven gaan stunten. Of beter gezegd: stuntelen. Doordat de coronacrisis een grote impact op de economie heeft, willen bedrijven toch zoveel mogelijk blijven bestaan en dus hun omzet proberen te halen. De meeste bedrijven kijken naar de omzet die ze het voorgaande jaar hadden, maar dat is moeilijk haalbaar. Als je als stoffengroothandel al een tijdje online leuke en artistieke mondkapjes verkoopt, dan zit er best een kans in dat de omzet van vorig jaar gehaald wordt. De meeste horecabedrijven hebben het echter niet makkelijk. Discotheken en clubs moeten gesloten blijven en restaurants moeten ervoor zorgen dat er genoeg ruimte tussen de tafels is. Ook kledingzaken hebben het lastig. Als je de grote steden bezoekt zie je overal winkels met SALE en uitverkoopborden. En ondanks dat er in bijna elke winkel het handen desinfecteren verplicht is, schrikt dat koopjesjagers niet af. Sterker nog: bij de winkels die drastisch uitverkopen is het druk. Hopelijk is het ventilatiesysteem van de desbetreffende winkel in orde. De anderhalve meter afstand in zo’n winkel is ook lastig. Het is al moeilijk om dat in een gewone supermarkt te blijven volhouden. Sinds de coronacrisis werken er veel meer mensen vanaf huis, maar dat kan natuurlijk niet altijd. Ook zijn er kantoren die een tijd gesloten zijn geweest en het toch weer proberen om met minder mensen per kantoor te gaan werken. Helaas gaat dat niet altijd goed. Er keerden ook weleens mensen terug naar kantoor die nog niet wisten dat ze het coronavirus hadden opgelopen en onbedoeld hun collega’s ook hebben besmet. Het is ook een lastige tijd. Nog steeds. En eigenlijk weet niemand hoe nu precies te handelen. Dat bedrijven in de stress schieten door tegenvallende verkoopcijfers is logisch. Toch heeft stunten niet zoveel zin. Je prijst jouw artikelen de markt uit op die manier. In de kledingbranche is het pijnlijk duidelijk dat er een aantal bedrijven inmiddels hun faillissement hebben moeten aanvragen. Toch hebben ook zij van alles geprobeerd om hun hoofd boven water te houden door met prijsverlagingen te stunten. Het gevolg is dat de kleding voor een habbekrats weg ging, de consument inmiddels meer dan verzadigd is en daardoor andere kledingzaken ook kans lopen om geen business meer te hebben. Om in deze tijd ondernemer te zijn vergt een hoop aanpassingsvermogen en flexibiliteit, maar vooral ook extra hulp van alle medewerkers. Er is immers continu een aanpassing van allerlei regels. Het enige dat je kunt doen is het nieuws volgen en zorgen dat jouw bedrijf goed in de markt ligt. O ja, en de boel goed schoonhouden.