Het personeelstekort is bij vele bedrijven een groot probleem. Tel daarbij de vakantieperiode op waarbij er nog meer mensen afwezig zijn en dan begrijp je waarom er overal wachtrijen zijn en een verminderde dienstverlening. Niet alleen op Schiphol is het crisis. Mensen die uitgeweken zijn naar andere luchthavens hebben ook vaak te maken gehad met personeelstekort en dus lange wachtrijen. Vervoersmaatschappij Keolis heeft al aangegeven dat er na de zomervakantie minder bussen in Almere zullen rijden wegens personeelstekort. Aangezien de scholen nu weer begonnen zijn in Regio Midden zullen de bussen die wel rijden extra druk zijn. Op de achtergrond sluimert nog steeds het coronaprobleem, en dan is het niet fijn als er overvolle bussen zijn. Keolis geeft aan dat er gehoopt wordt om het probleem eind september te kunnen oplossen maar niks is zeker. Alsof dit alles niet genoeg is, kondigt de Nederlandse Spoorwegen ook nog stakingsacties aan. Vanaf woensdag wordt er op bepaalde trajecten gestaakt, telkens weer een ander traject. Er wordt verwacht dat op woensdag 24 augustus het gebied rond Zwolle, Lelystad, Groningen en Leeuwarden zullen uitvallen, maar ook in de rest van Nederland is er hinder. Elke dag zullen er andere gebieden getroffen worden, maar de grootste hinder wordt verwacht op 29 en 30 augustus als Noord-Holland en Midden Nederland aan de beurt zijn. Vooral in Amsterdam zullen de internationale treinen hier ook niet of nauwelijks rijden. Voor een totaal overzicht op welke dagen er waar gestaakt zal gaan worden kun je kijken op de website van TREINREIZIGER.NL.
Aangezien men stakingen pas 48 uur van tevoren hoeft door te geven is het nog even spannend of de genoemde gebieden op die dagen zonder treinverkeer zullen komen te zitten. Hoe dan ook, de treinreiziger wordt hier niet blij van. En de bedrijven in Nederland ook niet, want, hoeveel personeelsleden van een bedrijf reizen wel niet met het OV naar hun werk. Door dit soort gebeurtenissen en acties is de werkende mens bijna gedwongen om thuis te werken (als dat kan) of moet men vervangend vervoer regelen in de vorm van meerijden met een collega o.i.d. Kortom, door het personeelstekort bij het ene bedrijf ontstaat er ook weer personeelstekort bij het andere bedrijf. Dat is een logisch gevolg. Toch, als je een dienstverlenend bedrijf bent en je krijgt te maken met personeel dat niet naar het werk kan komen i.v.m. stakingen of personeelstekort bij een vervoersmaatschappij, zijn jouw klanten helaas soms minder begripvol. We moeten allemaal roeien met de riemen die we nu hebben en dat zijn er momenteel niet veel. Toch doen de meeste bedrijven hun uiterste best om de dienstverlening op een hoog niveau te houden. Laten we hopen dat dit alles van tijdelijke aard zal zijn.