Waarom worden mensen blij van orchideeën? Waarom kijken mensen bedenkelijk bij sommige cadeaus? Steeds meer mensen worden zich ervan bewust dat niet elk cadeautje ook een milieubewust presentje is. We letten toch met z’n allen beter op als we een cadeau voor iemand uitzoeken. We schaffen vooral artikelen aan die gebruiksvriendelijk zijn en minder of geen schade toebrengen aan het milieu. Veel bedrijven denken de oplossing te hebben gevonden. Met producten die minder schade toebrengen aan de leefomgeving denkt men er al te zijn. Het scheelt, dat wel. Maar het milieu gaat allang niet meer over minder schade toebrengen. Het draait om oplossingen. En zelfs verder dan dat: goed doen. Het is misschien een simpel voorbeeld maar als je aan akkerbouw denkt dan weet je dat als je een tijdlang dezelfde gewassen verbouwt, de grond uitgeput raakt. Er wordt dan bemest of een ander gewas verbouwt zodat er weer genoeg grondstoffen zijn voor het hoofdgewas. Een quote van Jochen Zeitz: (CEO van Harley-Davidson) “Sustainability is no longer about doing less harm. It’s about doing more good.” En dat dekt zeker de lading. Elk beetje wat je zelf bij kan dragen om het milieu te verbeteren scheelt. Nog een uitspraak dat van toepassing is: “Wat er niet in komt, hoeft er ook niet uit.” Dit kun je op zoveel manieren interpreteren. Als je geen schade toebrengt aan het milieu dan hoef je ook niks op te lossen. Maar ook: als je niet zoveel troep aanschaft, dan hoef je ook niet te ontspullen. Ja, we maken ons daar allemaal wel een beetje schuldig aan. En zeker met betrekking tot cadeaus geven. Soms is een artikel te leuk als je het onderweg tegenkomt en dan wil je het graag kopen om iemand te verrassen. Toch kun je voortaan beter andere attenties uitkiezen, bijvoorbeeld een leuk verpakte doos vol fruit, een tak mooie orchideeën, een bijzondere plant etc. Jaren geleden, toen we met zijn allen nog niet zo milieubewust bezig waren, kocht ik eens een cadeau voor iemand. Een pakket vol handige spullen van de drogist. Na één blik wist ik dat ik het cadeau kon gaan ruilen. De ontvanger mompelde iets van “palmolie” en “schade aan het milieu” na een flesje doucheschuim en shampoo te hebben bekeken. Die onschuld van toen en het gebrek aan productkennis is er niet meer. We zijn met z’n allen meer bewust geworden van allerlei schadelijke stoffen en zo komen er weer andere bedrijven die bijvoorbeeld shampootabletten verkopen. Dit wordt ook wel shampoo bars genoemd. De Nederlandse taal “verengelst” steeds meer, dus een shampoo bar klinkt bekender dan een shampootablet. Een voorbeeld van zo’n bedrijf is The Happy Soaps.
De shampoobars zijn vrij van palmolie en plastic en dat maakt het een uitstekend product voor dagelijks gebruik. Er zijn allerlei geuren zoals Er zijn ook crèmespoeling-, conditioner- of antiklitbars, bodybars, deodorantbars en douchebars. Er zijn meer voordelen. Een enkele shampoobar staat gelijk aan 3 tot 4 plastic shampooflessen. Het scheelt dus plastic, opbergruimte én het is voordeliger. Met de wilde frisheid van limoenen én orchideeën. Schadevrij douchen dus én een origineel cadeau idee. ?