Er wordt vaak iets op de grote hoop gegooid. Zowel letterlijk als figuurlijk. In teksten waar woorden voorkomen als “jullie” of “wij”. Vaak wekt dat weerstand, immers, “wij” zijn niet allemaal hetzelfde en “jullie” doen ook niet allemaal hetzelfde.
Ook als je namens een bedrijf blogs schrijft, kun je er niet vanuit gaan dat iedereen hetzelfde vindt of hetzelfde meegemaakt heeft. Laatst schreef ik een blog over het OV, omdat ik daar vaak gebruik van maak, maar er zijn collega’s waarvoor het Openbaar Vervoer een uitje is omdat ze voor alles de auto of de fiets pakken. Daarom is het soms lastig om jezelf te verplaatsen in een ander. Als het weer eens keihard regent en de ene collega komt binnen met een hoofd alsof hij of zij direct onder een stortdouche vandaan komt en de andere collega ziet eruit alsof ze net bij een dure kapsalon behandelt is, dan merk je het verschil. Iedereen heeft een andere beleving bij een fikse regenbui. Mensen die gewend zijn met het OV te reizen, hebben dan ook vaak standaard een jas met capuchon aan of een regenjas in de tas, flesje water, stukje fruit o.i.d. (voor als je onverhoopt een paar uur in een weiland mocht stranden) en (vooral handig in de coronaperiode) een flesje ontsmettingsmiddel of reinigingsgel voor de handen bij zich. Ook mensen die een bril dragen vinden de regen veelal vervelender dan iemand die lenzen draagt, maar ook dat ligt weer helemaal aan het individu. Daarom is er dan ook grote verbazing als een bedrijf een offerte opvraagt en wil weten wat de schoonmaak per vierkante meter kost of per uur. Daar zijn geen standaard prijzen voor. Een ruimte die helemaal leeg is, is sneller schoon te maken dan een ruimte vol met bureaus, kasten, keuken etc. Een offerte is bij FDW dus niet standaard. Eerst komt er iemand van ons bedrijf bij het desbetreffende bedrijf kijken en wordt er overlegd met de aanvrager wat er precies gedaan moet worden en de frequentie ervan en naar aanleiding van die gegevens wordt er een offerte uitgebracht. Het is niet zo dat alle offertes op de grote hoop gegooid worden en er een standaard tarief uitrolt. Eenmaal klant bij FDW? Ook dan wordt er voor een persoonlijke benadering en een heldere communicatie gekozen. De klant heeft het voor het zeggen welk communicatiemiddel hij of zij hiervoor het meest geschikt vindt. Er is tegenwoordig ook zoveel om uit te kiezen: email, telefoon, Whatsapp, sms en zelfs het schrijfwerk d.m.v. het logboek. Welk communicatiemiddel er gebruikt wordt maakt mij niet uit en mijn collega’s vast ook niet, maar ik wil niet iedereen op de grote hoop gooien. 😉