Ken je de lief en leed pot nog? Vroeger hadden bedrijven een speciaal potje voor medewerkers die een jubileum of verjaardag vierden of langere tijd ziek waren. Meestal legden de medewerkers automatisch een klein bedrag per maand in wat het bedrijf dan weer verdubbelde zodat er altijd geld in kas was om speciale dingen van te doen. Het ligt er maar net aan wat de grootte van het bedrijf is. Bij een bedrijf met duizenden medewerkers gaat het er onpersoonlijker aan toe dan bij een bedrijf met tientallen medewerkers. De lief en leed pot bestaat bij de meeste bedrijven niet meer. Als er iets te vieren valt dan wordt er voor die tijd een datum geprikt om het heuglijke feit voldoende aandacht te geven. Het is allang niet meer zo dat een feest of jubileum op de daadwerkelijke dag gevierd wordt. De meeste mensen hebben allerlei extra bezigheden, dus is het prettig als er met zijn allen besloten wordt om het feest een week te verplaatsen. Nu wil het feit dat ons bedrijf ook een jubileum te vieren heeft. We bestaan op 15 juni 2022 precies tien jaar! Nu valt die dag op een werkdag en ook nog eens op de dag van de Schoonmaker! Aangezien de ene medewerker dan wat later opstaat om langer door te werken en de ander heel sportief vroeg opgestaan is om met zijn honden door het bos te rennen, is het logisch dat het op een andere dag gevierd wordt. Welke dag dat is, dat laten we even in het midden. We beloven dat onze klanten er niet onder te lijden hebben. Wat er op het programma staat weten we ook nog niet. Flexibiliteit is een woord dat heel vaak gebruikt wordt in ons bedrijf en daar voegen we zelf nog even spontaniteit aan toe. Wat, hoe en waar is dus nog een verrassing. En misschien gaan we het wel vieren als het bedrijf 11 jaar en 11 maanden bestaat; dat zijn natuurlijk ook leuke getallen. Eigenlijk is tien jaar maar een getal. Soms maak je in 1 jaar meer mee dan in 5 jaar, dat zal iedereen kunnen beamen. Wel zijn we blij dat er nu geen restricties meer zijn aan het vieren van een feest of aan een restaurantbezoek. Hoe fijn is het om je vrij te voelen en om je eigen keuzes te maken omtrent iets wel of niet doen. Misschien doen we juist niets omdat het kan. Of misschien doen we juist iets omdat het niet kan maar omdat we het willen. Hoe dan ook, tien jaar is een mooie periode die we zeker zullen zien als een prachtige tijd van een bedrijf in opbouw. Dit willen we graag continueren en het woordje “bloeiend” erbij gebruiken. Lief en leed kennen we allemaal en juist omdat we geen multinational zijn maakt dat ons bedrijf heel persoonlijk. Ik zeg: op naar de volgende tien jaar!