Natuurlijk kun jij dat. Net zoals je zonder afstandsbediening of leesbril kunt leven, maar het maakt het leven niet makkelijker. Comfort en gemak staat bij de meeste mensen voorop en soms is een auto noodzakelijk voor het beroep dat uitgeoefend wordt. Het wordt als schilder knap lastig als je met een ladder, blikken verf, afdekdoeken en meer van dat spul de trein instapt om vervolgens de bus te nemen naar jouw klant. Het OV is voor veel mensen een no-go, ook al omdat de kosten voor het OV alleen maar hoger worden in plaats van toegankelijk voor iedereen, wat er ooit door een regerende partij beloofd was. De kosten voor het OV zijn de laatste jaren zo gestegen dat het niet meer in verhouding staat met andere vervoersopties. Het is bizar dat een vliegticket naar een ander land in Europa een paar tientjes kost, en vaak dus goedkoper dan een treinkaartje van de Randstad naar Limburg. Zojuist checkte ik deze prijzen en momenteel is een vliegticket naar Barcelona precies 6 euro en 8 cent goedkoper dan een treinkaartje van Amsterdam naar Maastricht. Hoe is dat mogelijk?
Willen we met zijn allen groener gaan leven dan begrijp je dat dit gepaard gaat met hogere kosten. Een enkeling zal denken: “prima, dan ga ik niet meer vliegen en geen auto meer rijden”, maar het merendeel van de mensen kijkt eerst naar zijn eigen portemonnee en de alternatieven. Als jouw hobby reizen is en je veel van andere landen wilt zien, en je maar een beperkt aantal vakantieuren hebt, dan is met het vliegtuig reizen een betere optie voor jou persoonlijk. De meeste mensen redeneren dat het vliegtuig toch wel vliegt dus dat je er dan maar beter gebruik van kunt maken. Je kunt met de trein naar Barcelona, maar gezien de kosten én de tijd die het kost om daar per trein heen te gaan, kiezen de meesten toch voor de snelste, makkelijkste en goedkoopste weg. Het zou wat aanlokkelijker gemaakt kunnen worden om eens wat vaker de trein te pakken door allereerst de kosten te verlagen van een treinkaartje. Hier zou de regering een rol in kunnen spelen door een gedeelte van het budget dat er aan het milieu besteedt wordt te sponsoren om met het OV te gaan. Als dit gerealiseerd zou kunnen worden dan zou er ook niet zoveel file meer zijn. Als echt alleen de beroepsgroepen die een auto noodzakelijk achten voor de uitvoering van hun functie deze zouden gebruiken, dan is dat op den duur beter voor het milieu, beter voor de gemoedstoestand van mensen die zichzelf anders druk zouden maken in de file én het scheelt dat jouw eigen auto minder benzine en onderhoud nodig heeft. Op den duur zou het voor veel mensen zelfs een optie kunnen zijn om de auto weg te doen, of althans minder auto’s per huishouden te hebben.