Een mop is een woord dat voor iedereen weer een andere betekenis heeft. De Weespermop is heel bekend in Weesp en omstreken. Het is een koekje van eigen deeg dat ook nog eens heel lekker is. De Weespermop is een zelfstandig naamwoord, net zoals een mop waarmee je schoonmaakt. In de schoonmaakbranche is een mop een gebruiksvoorwerp waarmee je vloeren kunt reinigen. In een huishouden wordt de vloer gedweild, in de schoonmaakbranche worden de vloeren gemopt. Moppen als werkwoord dus. Als je met vrienden praat en een mop vertelt, dan weet iedereen dat het om te lachen is.
De reclames van de diverse bedrijven vliegen je weer om de oren en er zijn bedrijven die een totaalschoonmaakpakket aanbieden. Niet alleen met reinigingsproducten zoals een allesreiniger en een ontkalker e.d. maar ook met dweilen, zeemleren lappen, vaatdoeken en microvezeldoekjes. Erg leuk als je starter bent en nog niet weet welke producten het beste werken. Er is toch wel een behoorlijk verschil tussen de spullen die gebruikt worden in een gewoon huishouden en de producten waarmee schoonmaakbedrijven werken. Kijk maar eens op de verpakking van een “gewone” allesreiniger. Er staan zoveel onverklaarbare ingrediënten op die je niet kunt thuisbrengen… maar je brengt het wel thuis! Sterker nog: je maakt ermee schoon. Als een oppervlakte schoon is, dan betekent dit dat er geen schadelijke stoffen meer zijn. De uitdrukking: “je kunt hier van de vloer eten” gaat niet altijd op als er bepaalde schoonmaakmiddelen gebruikt worden. Vaak staan er waarschuwingen op de verpakking: niet inslikken, dokter raadplegen indien toch etc. Als je zo’n product dan gebruikt voor de vloer en jouw kind kruipt daar en krijgt wat van dat middel naar binnen, dan is dat niet fijn. De meeste schoonmaakproducten die vrij verkrijgbaar zijn, zijn belastend voor het milieu. FDW gebruikt producten en materialen die het milieu veel minder belasten dan de meest gebruikte methodes. Niet iedereen heeft tijd om stil te staan bij welke dweil, mop, allesreiniger etc. hij of zij gaat aanschaffen. De meeste mensen denken er niet over na. Of het belastend is voor het milieu en of je die schadelijke stoffen wel in je huis zou moeten toelaten… Mensen kopen vaak producten omdat ze deze producten kennen van huis uit of van vrienden die het aanbevelen. Daarbij speelt de prijs en de geur van het product ook een grote rol. Het is voor de meeste mensen een must om een schoonmaakproduct te gebruiken welke lekker ruikt, terwijl jouw keukenvloer juist schoner wordt als je deze met azijn en water dweilt of mopt. Maar de neus wil ook wat! Om een milieuvriendelijke oplossing te creëren kun je gebruik maken van geurstoffen die in de natuur voorkomen en een ontvettende werking hebben zoals bijvoorbeeld citroen. Citroen gaat trouwens ook als ingrediënt in een Weespermop, maar dat terzijde. Er zijn van die handige huismiddeltjes waarvan je denkt dat iedereen ze nu wel kent, maar toen ik onlangs met vrienden besprak dat een magnetron zo weer schoon is als je er een halve citroen in legt en hem even aanzet, toen keken ze of ze vuur op water zagen branden. Niet iedereen houdt zich bezig met allerlei reinigingsmethodes. Dat zou ook wat zijn, dan hebben wij geen werk meer. ? Vooral op kantoren wordt er geen prioriteit gegeven aan allerlei schoonmaakoplossingen. Men wil graag dat het schoon is, maar tijd om zich erin te verdiepen is er niet. En ook de interesse is er niet. Dat geeft niet, daarom helpen wij graag een handje. Het beste is om de moppen op kantoor te vertellen en onze moppen op kantoor laten werken.