We maken met zijn allen zo vaak gebruik van een platform, al beseffen de meesten het niet. Facebook bijvoorbeeld is ook een platform. En heb je weleens geshopt bij Bol.com of Amazon? Dan weet je dat je met een platform te maken had. Een platform is een website waar verschillende aanbieders hun producten aanbieden aan de consument. Maar er zijn meer soorten platforms, zoals Helpling. Helpling is een bedrijf dat bemiddelt tussen schoonmakers en consumenten. Zij leveren schoonmaakkrachten voor particulieren. Op het platform staat beschreven hoeveel jaar ervaring de desbetreffende kracht heeft en wat het bijpassende uurloon is. Zo kunnen particulieren zelf bepalen of ze een ervaren schoonmaakkracht willen waar ze een hoger uurloon voor betalen of een minder ervaren iemand. Helpling is inmiddels failliet verklaard, maar waar gaan al die duizenden schoonmakers die via het platform werkten nu naar toe, dat is de vraag. Het is bekend dat er in de particuliere sector veelal zwart gewerkt wordt. Dat heeft o.a. als nadeel dat er bij ziekte etc. geen loon wordt doorbetaald en dat er ook geen pensioenopbouw is. Hopelijk stromen de werknemers de komende tijd in bij de schoonmaakbedrijven die al jaren in de running zijn. Het is bekend dat er weinig sollicitanten zijn bij schoonmaakbedrijven, hopelijk gaat dat nu verbeteren. Er zijn trouwens zo’n negentigduizend webwinkels alleen al in Nederland. Als je erover nadenkt is dat bizar veel. De online business groeit nog steeds, ook al stoppen er jaarlijks zo’n duizend online bedrijven vanwege het niet rendabel zijn. Te hoge kosten in de productie, de hoeveelheid werk, de hevige concurrentie van andere online bedrijven etc. Bedrijven vechten om de aandacht van de consument. Daarom wordt een goed internetbedrijf dat jouw bedrijf bijstaat steeds belangrijker. Als jij als Nederlandse webwinkel de concurrentie met anderen aangaat, dien je online heel productief te zijn met goeie SEO teksten schrijven, reviews door klanten te stimuleren, unieke content te maken etc. Al deze trucs zijn bekend, maar wat werkelijk werkt is om het persoonlijk te maken. Zo zie je op Instagram ondernemers die zelf mooie voorwerpen produceren. Als consument is het leuk om dit te volgen en zo nu en dan filmpjes in de stories te zien hoe een product precies vervaardigt wordt. Of een foto vanuit de auto als je onderweg bent. Mensen zijn nieuwsgierig. Nu is het lastig om aan het publiek te laten zien hoe een online bedrijf werkt, maar een foto publiceren als je onderweg bent is wel goed voor de betrokkenheid. Zo gaan mensen die jou volgen meer van jou en je bedrijf zien. En ook dat je onderweg heel goed online kunt werken. Toch gaat hier bizar veel tijd inzitten. Wat dat betreft houden wij het simpel. Zo af en toe een foto vanuit de auto en eens per jaar een filmpje op locatie. Onze website wordt meestal wekelijks geüpdatet met blogs en af en toe een foto en natuurlijk zetten wij hiervan ook een link op onze Facebook en Instagram pagina’s.