Social media was al belangrijk maar neemt een steeds grotere plaats in. Instagram, Facebook, Twitter, TikTok etc. verdrijven de tijd die je eerder nog op allerlei websites doorbracht. Elk platform heeft een eigen doel en zijn eigen gebruikers. Facebook is, nou ja, de naam zegt het al: poppetjes kijken. Het is meer een vriendenboekje zoals we dat van vroeger kenden. Toen schreven we er in en deden er een (gekopieerde) pasfoto bij, nu plaatsen we online prachtige foto’s van de doperwtjes en worteltjes die samen zo mooi op ons bord kleuren. Zo nu en dan zien we ook foto’s van de eigenaar van de Facebookpagina, al dan niet geflankeerd door familie en vrienden. En dat is leuk. Mensen zijn nieuwsgierig en zien graag wat je nu weer aan het doen bent. Dat brengt me dan gelijk bij Instagram. Dat is meer een platform voor bedrijven, zeker sinds de komst van vele ZZP-ers. Men ziet graag hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Een persoonlijke noot is ook prettig, al is het niet de bedoeling dat de medewerkers als volleerde fotomodellen met een bezemsteel poseren. Dat is toch echt een ander vakgebied. Voor bedrijven is het een ideaal middel om zichzelf te laten zien en om contacten te leggen met andere bedrijven. FDW is als schoonmaakbedrijf natuurlijk ook geïnteresseerd in wat andere schoonmaakbedrijven doen, maar ook metamorfosefoto’s van bijvoorbeeld schilderbedrijven zijn graag gezien. Verder is het natuurlijk leuk om eens bij andere bedrijven mee te kijken. Social media is echter wel duidelijk: je laat alleen datgene zien wat je ook daadwerkelijk wilt laten zien. Het is maar goed dat de dansjes op TikTok staan, dat is alweer een zorg minder. ? Het mooie van Instagram is dat je het tussendoor kunt doen. Een verloren kwartiertje in een wachtkamer kan zo uitstekend worden benut. Het is in deze tijd toch zo dat werktijden niet strikt meer zijn. Sinds het velen thuiswerken door corona is het makkelijk om even tussendoor, ook in de avond, de social media bij te werken. Juist ook voor ZZP-ers is Instagram een ideaal communicatiemiddel en een perfect uithangbord voor het bedrijf. De meesten zien het bijwerken van de website toch als een tijdrovende klus. Instagram bijwerken gaat stukken sneller, vandaar dat het ook zo populair is. Het is ook een snel medium. Zo heb je honderd volgers en zo heb je er tachtig. De kunst is om te blijven boeien met hetgeen je plaatst. Je kunt duizendmaal een foto van kop koffie neerzetten, maar de hele aankleding kan op zich wel weer verrassend zijn. Zo eet je vast niet elke dag een red velvet of bananenmuffin. Ook is het logisch dat je bij andere bedrijven kijkt en zo af en toe wat likes uitdeelt. Er zijn hele mooie Instagram accounts en er zijn hele handige accounts. De kunst is om diverse soorten te volgen en dan kom je er vanzelf achter wat jou bevalt en welke accounts je wilt blijven volgen. Wat je helaas vaak bij Instagram merkt is dat bedrijven die jou volgen, je ineens na een paar weken ontvolgen. Dat kan best confronterend zijn. Het gaat dan soms niet eens om de inhoud, maar meer om het feit dat ze dan zelf veel meer volgers hebben. Dan lijkt het dus een interessant account. Verder zijn er mensen die een Instagramaccount beginnen en na een paar maanden ermee stoppen. Ze vergeten dan alleen om hun account weg te halen. En zo af en toe merk je dan dat dat bedrijf als laatste iets gepost had in oktober van het jaar ervoor. Dan heb je wel een volger, maar toch niet echt. Ook zijn er fake accounts. Daar hoeven we niks over uit te leggen. Het is een aparte wereld, dat online gebeuren, maar wel leuk en interessant als je het fair speelt. Facilitaire Diensten Weesp checkt meerdere keren per week het Instagramaccount en ach, als we dan toch bezig zijn dan plaatsen we gelijk ook wat. Mocht je geïnteresseerd zijn, dan druk je op de volgknop en heel waarschijnlijk volgen we jou dan ook terug. ?