Het is zo nu en dan prettig om van de horeca gebruik te maken. Bij mooi weer even spontaan een terrasje pakken en daarna uitgebreid ergens eten. Sommige horeca bedrijven zien er prima uit. De vloer is schoon, maar nog belangrijker: de tafeltjes zien er uitnodigend uit. Anders dan in de snelle horeca waar de ene gast nog niet weg is of de andere gast claimt snel het tafeltje. Vaak staan de restanten er dan nog van de vorige gast, maar dat is met afruimen en een doekje over de tafel zo verholpen. Toch zijn er maar weinig echte horeca tijgers. De mensen die het horeca vak goed begrepen hebben. Bij horeca is het niks anders dan de regel: hoe zou je zelf behandeld willen worden als je een gast bent. Nu komen de meeste mensen weleens in een restaurant, eetcafé, bistro of eethuis en dan vallen er wel een aantal zaken op. Als je daar aan het eten bent en de tafel naast jou is klaar met eten, dan kan het personeel vaak niet wachten om de tafel schoon te maken. Maar als de tafels vlak bij elkaar staan, en degene die schoonmaakt let niet zo goed op, dan kunnen er weleens wat spetters op de verkeerde plek terecht komen, namelijk op jouw bord. Ook zie je weleens dat je nét afgerekend hebt maar nog even aan tafel zit om afscheid van je gezelschap te nemen of om de jassen aan te trekken en dan staat er gelijk iemand met een schoonmaakdoekje aan jouw tafel. Okay, het is de tafel van het restaurant, maar zolang jij gast bent is het jouw tafel. Het personeel geeft dan -meestal onbedoeld- een seintje van: wegwezen, de volgende komt eraan. Vaak zijn mensen het zich niet bewust, behalve als ze gaan nadenken. Want, als jij ergens gegeten hebt en je staat op het punt om weg te gaan, zou je dan ook een schoonmaakdoek vlak voor je neus willen hebben? Of nog erger: zo’n spuitfles met schoonmaakspul wat zo fijn in de rondte spettert. Verder is aantrekkelijkheid ook heel belangrijk. Nee, niet van de gasten, maar van het restaurant zelf. Een etablissement met vieze ramen nodigt niet uit tot binnen komen lopen. En zo zijn er tal van punten waarop men de horeca beoordeelt. Soms is dat de snelheid waarmee je de menukaart kunt bemachtigen en soms is dat simpelweg een schoon toilet.