Gelukkig wordt de consument steeds groener. Men koopt minder chemische schoonmaakmiddelen, men eet minder vlees en velen checken inmiddels of de kleding die aangeschaft wordt op een verantwoorde wijze geproduceerd wordt. Met andere woorden: waar het vandaan komt en wat de leefomstandigheden van de arbeiders zijn. Er is altijd ruimte voor verbetering maar zolang mensen bereid zijn om op te letten ziet het er over het algemeen iets groener en dus rooskleuriger uit. Nu is de consument dan wel groener bezig, maar het is voor sommige bedrijven lastig om bepaalde bedrijfsprocessen te veranderen. Zo gebruiken bedrijven nog steeds teveel water, energie en andere brandstoffen. Dat ligt grotendeels aan de vooruitgang, hoe vreemd dit ook klinkt. Als processen gemoderniseerd worden betekent dit vaak dat er arbeidskrachten, dus mensen, ontslagen worden om het werk door machines (met het gebruik van veel elektriciteit) te laten doen. Die machines zullen eerst hun geld opgebracht moeten hebben voordat een bedrijf besluit om de processen weer te veranderen. Het zou door de overheid gestimuleerd kunnen worden om meer mensen in dienst te hebben en minder machines. Maar ja, een overheidspotje is zo leeg. Goede scholing, infrastructuur en gezondheidszorg zijn ook belangrijke posten. Toch is er ergens in die kringloop iets mis gegaan. In groenten zitten tegenwoordig minder vitamines dan jaren geleden en men klaagt over de waterige smaak van bijvoorbeeld tomaten. Als je vaak reist en je eet in het Middellandse zeegebied sinaasappelen en tomaten, dan merk je hoe rijk deze van smaak zijn. De sinaasappelen smaken daar veel zoeter en de tomatensmaak is intenser. Het gras aan de overkant lijkt altijd groener op dat gebied. Nu hebben de koelere landen zoals Schotland en Nederland natuurlijk enorm veel groen door de regenval, maar het feit is dat een fruitsalade elders heel anders smaakt dan in ons kikkerlandje. Biologisch eten doet het daarom heel goed in ons land. Heerlijke onbespoten groenten eten wil iedereen wel. Helaas zijn biologische producten een stuk duurder en dus hebben sommige consumenten geen keus dan de minder groene variant te kopen. En zo is het ook met kleding dat op een verantwoorde wijze geproduceerd wordt; dat is ook een stuk duurder. Er zijn een aantal consumenten die proberen op alle fronten het juiste te doen. Toch blijven milieuproblemen bestaan zolang er op grote schaal geproduceerd blijft worden en zolang we graag naar verre oorden op vakantie gaan. Toch maakt alles een verschil. Straatvuil belangeloos helpen opruimen, flex- of vegetariër worden, minder nieuwe spullen kopen maar proberen te ruilen etc. etc. Elke kleine verandering maakt een groot verschil.