Alles kan goedkoper in het leven. De vraag is of we dat willen. De meeste mensen willen dat wel, maar zonder concessies te doen. Het is al een bekend verschijnsel dat supermarkten producten afprijzen die tegen het einde van de houdbaarheidsdatum lopen, maar nu heeft een supermarkt besloten om de prijzen wel heel drastisch te verlagen als het de laatste dag van de houdbaarheid betreft. Het is volop in het nieuws geweest welke supermarkt het betreft, maar vooruit, het betreft de Lidl. Etenswaren van 50 cent die houdbaar zijn tot vandaag. Op zich is het een mooi streven dat er zo weinig mogelijk voedselverspilling meer zou zijn. Toch zijn er mensen die dan alleen de producten kopen die houdbaar zijn tot die dag. De vraag is of die mensen dan elke dag boodschappen gaan doen en daarvoor de auto pakken, wat op zich weer een andere verspilling geeft. Blijven de producten die langer houdbaar zijn dan ook niet langer liggen is de vraag. We gaan het zien. De Zeeman is ook aan het stunten met een parfumverkoop. Parfum voor 5 euro, jawel. Zou er hierdoor een markt instorten is de vraag. Als er parfum voor 5 euro in plaats van ruim 100 euro zoals bijvoorbeeld J’Adore van Dior verkocht wordt, zou de duurdere parfum dan nog wel verkocht worden? Waarschijnlijk wel. Natuurlijk hebben we de parfum van Zeeman getest. Er zijn twee varianten verkrijgbaar. De geuren zijn op zich niet slecht en zijn ook nog eens genderneutraal. Zowel mannen als vrouwen kunnen de geur hebben, maar het moet maar net je smaak zijn. Net zoals dat de geuren van Dior, Lancôme, Chanel, Armani en Yves Saint Laurent net jouw smaak moeten zijn. Ooit kocht ik een flesje Calvin Klein op het vliegveld. Iedereen trapt weleens in een koopje. Dat flesje staat nu op het toilet als luchtverfrisser. Goedkoop is duurkoop is het gezegde. Over de kledingindustrie hebben we al eerder geschreven. Het zou mooi zijn als mensen alleen nog maar duurzame kleding zouden kopen, maar in deze wegwerpmaatschappij is dat amper haalbaar. Er is een groep mensen die alleen maar duurzame kleding koopt. Gelukkig groeit die groep met het bewustzijn dat de wereld niet gebaat is bij fabrieken die hun afval en verfstoffen dumpen in allerlei rivieren en de zee. Als je het goedkoper wil dan kun je het krijgen wordt er in allerlei industrieën gedacht. Dat dat vaak ten koste van het milieu gaat daar heeft men het liever niet over. Alles kan altijd goedkoper, maar de vraag is of we op bepaalde producten zitten te wachten of dat we zonder kunnen. Vraag wordt vaak gekweekt door fabrikanten die met behulp van een mooi marketingconcept hun producten verkopen. Heb je nu echt dringend dat artikel nodig in jouw leven kun je jezelf afvragen. Volgens fabrikanten heb je dat echt nodig. Maar als je eens heel goed kijkt wat je in jouw leven allemaal makkelijk zou kunnen missen dan pas zie je hoezeer fabrikanten van invloed zijn op de spullen die je koopt. Het meest lastige is om jezelf niet te laten verleiden en eens te proberen om een maand lang niks te kopen wat je niet echt dringend nodig hebt. Waarschijnlijk hou je dan niet aan het eind van je salaris een stuk maand over. Mocht je het lastig vinden om de tijd in te vullen die je anders besteedt aan shoppen, kun je jouw huis nog eens extra schoonmaken of lekker gaan wandelen in de natuur. Er zijn zat mooie plekjes waar je heen kunt fietsen of wandelen om prachtige foto’s te maken. Zelfs in de steden is genoeg groen te vinden, ook al wordt het soms bestempeld als onkruid. De natuur is gratis en volop aanwezig. Nog wel.