Sinds de social media is er veel meer contact met collega schoonmaakbedrijven. Er zijn mensen die het woord concurrenten gebruiken maar collega’s klinkt toch een stuk vriendelijker. Concullega’s wordt ook weleens gezegd, maar dit woord staat officieel niet in het woordenboek. Het is leuk om te zien hoe collega schoonmaakbedrijven hun social media invullen. Zo krijg je middels filmpjes een leuk inkijkje in het wel en wee van andere bedrijven. Ook de voor- en nafoto’s doen het erg goed. Mensen zijn dol op metamorfoses, of het nu bij een persoon is die helemaal van uiterlijk is veranderd of dat je een ruimte ziet die eerst heel ongeordend en smerig was en daarna opgeruimd en schoon. En natuurlijk zitten de meeste schoonmaakbedrijven in hetzelfde schuitje. Het is geen geheim dat er overal personeelstekort is en dat is in de schoonmaakbranche niet anders. Tel daarbij de vakantietijd op en dan is het telkens weer een knap staaltje magie dat de planning klopt en dat elke klant continu voorzien wordt van een goede schoonmaker. Er zijn natuurlijk omstandigheden waarbij het een uitdaging is om de planning te blijven aanpassen in geval van ziekte of iets anders, maar tot nu toe lukt het allemaal vrij aardig. Het is niet alleen dat de schoonmakers flexibel zijn, ook de meeste klanten zijn dat gelukkig. We zijn allemaal mensen en we weten allemaal dat er onvoorziene omstandigheden zijn waardoor een planning weleens aangepast moet worden. En dat is prima. Verder kun je ook nog leren van je collega schoonmaakbedrijven en zij weer van jou. Zo zijn er ingewikkelde en kostbare tijdregistratiesystemen die meer tijd kosten om alles goed in te voeren dan dat het daadwerkelijk iets oplevert. Een planning in de outlookagenda volstaat meestal wel en anders is er altijd nog the good old excelsheet. Waarom moeilijk doen als… juist ja. De werkzaamheden middels foto’s en filmpjes online laten zien doen we niet echt regelmatig. Vaak denken we niet aan de invulling voor social media maar meer aan de planning en de invulling van de schoonmaak die moet kloppen voor onze klanten. Ook is het zo dat we op regelmatige basis schoonmaken bij onze klanten. Dan heeft dat bedrijf niet eens de tijd om eens goed smerig te worden! En dat hoeft ook niet, het is prettiger als de bedrijven waar we voor werken continu schoon zijn en er ook zo uitzien. We pakken dan graag weleens iets extra’s mee dat niet in het werkprogramma staat. Met de juiste planning kun je zo af en toe een extra klusje aanpakken. En dat wordt gewaardeerd. Verder is er natuurlijk een tijd van schoonmaken en een tijd voor andere zaken. We zijn niet 24 uur online, al zou je dat soms weleens denken met alle berichten die we vaak ontvangen. Regelmatig ook privéberichten van bedrijven, maar deze verwijzen we dan naar onze info@fdweesp.nl mail. Als je elk bericht terug moet beantwoorden dan ben je langer bezig met social media dan de bedoeling is. Het is wel leuk om te zien hoe andere bedrijven daarmee omgaan. Vaak krijg je ook geen privéberichten binnen van andere schoonmaakbedrijven, maar van bedrijven die iets aan je willen verkopen zoals promotieartikelen etc. Ook bedrijven die leningen verstrekken bieden zich vaak aan middels een privébericht. En de bedrijven in bitcoins en andere ellende… het is teveel om op te noemen. Als we niet reageren op privéberichten dan is het duidelijk dat we geen interesse hebben in de aangeboden business. Toch proberen we om iedereen netjes in het Engels te beantwoorden. Maar daar blijft het dan ook bij. Niemand zit te wachten op een heen-en-weer privégesprek over nutteloze zaken. Toch zijn er ook leuke anekdotes. Zo werden we recent gebeld door een bedrijf dat schoonmaak aanbood. De man die ik sprak kon schoonmakers leveren voor 25 euro ex BTW per uur, maar als we een vast aantal uren af zouden nemen dan zou er 23 euro ex BTW berekend worden. Ik vertelde hem dat wij een schoonmaakbedrijf zijn en dat we geen gebruik zouden maken van zijn diensten. Hij begreep me niet. Ik heb hem verwezen naar onze website en gaf hem de tip dat voordat hij bedrijven lukraak zou gaan bellen, hij eerst even online de website kon checken. En een schoonmaakbedrijf dat bij een ander schoonmaakbedrijf wil komen schoonmaken gaat natuurlijk niet werken. ?