Wie komt er soms niet in de knoei met de tijd? Er zijn genoeg mensen die graag snel even iets af willen maken en zij merken dat vooral. Als je op de klok kijkt voel je je vaak nog gejaagder. De meeste mensen proppen teveel afspraken in een te korte tijd. En ook al werken vele mensen thuis, toch is het zaak om ook die tijd goed in te delen. Twee conference calls achter elkaar is niet handig. Vaak wil je na de eerste call wat notities kwijt en als je gelijk alweer het volgende gesprek hebt, is er geen rustmoment om alles even goed te verwerken. En wat te denken van een lekker kopje koffie of thee tussendoor; daar moet zeker ook even tijd voor zijn. Het handig om van te voren jouw grenzen aan te geven. Als je een uur ingepland hebt voor iets is het niet handig om langer aan de telefoon te hangen. Als mensen bij het begin van een gesprek aangeven dat het gesprek maximaal drie kwartier kan duren, dan is er nog ruimte om er vijf minuten extra aan vast te plakken omdat er toch een uur voor uitgetrokken was. Ook moeten anderen vaak lachen als je zegt dat je hooguit drie kwartier kunt bellen. Ze roepen dan enthousiast: “Nou, zo lang gaat het gesprek niet duren hoor” terwijl als je op de klok kijkt er zo een half uur weggekletst wordt aan niet ter zake doende onderwerpen. We kennen het allemaal wel. Al praat je met de ene collega of klant natuurlijk wat langer dan met de ander. Hoe dan ook, timemanagement is belangrijk. Het betekent niks anders dan zo efficiënt mogelijk jouw tijd indelen. Het voorkomt ook stress en overwerken. Als je alles goed in jouw werkuren inplant, dan is het niet waarschijnlijk dat je vaak moet overwerken, tenzij er collega’s ziek zijn of er extra werk aan komt. Timemanagement betekent ook dat je andere dingen kunt gaan oppakken als je een moment geen werk hebt. Er zijn maar weinig mensen die -buiten werktijd- niet nadenken over hun baan en hoe ze op een nog efficiëntere manier kunnen werken. Eigenlijk is dit ook werktijd, al wordt het niet als zodanig gezien. Nadenken over het werk betekent ook een stuk betrokkenheid. Als je op een moment niet genoeg werk hebt, zou je ook jouw creativiteit kunnen aanboren. Bijvoorbeeld het nadenken over hoe jouw bedrijf wat beter “in the picture” kan komen. Soms ook letterlijk. Mooie plaatjes schieten voor het Linkedinaccount van het bedrijf waar je werkt of meedenken over artikelen voor een bedrijfskrantje. Hoe dan ook, het is fijn om ook buiten jouw takenpakket wat zaken op te pakken. Bijvoorbeeld als een collega ziek is of als je een nieuw idee voor het bedrijf hebt wat klanten zou kunnen genereren. Men zegt weleens: “Time is always running out” en dat klopt. Je krijgt er geen tijd bij, het neemt steeds af. Daarom is het goed plannen van werkzaamheden zo belangrijk teneinde voldoende tijd over te houden voor jouw eigen privé. En ook al lijkt het dat je met het thuiswerken genoeg tijd voor jezelf hebt, de praktijk wijst anders uit. Het is niet handig om een voetenbadje te nemen als je weet dat er een pakje bezorgd wordt. En het is ook geen aanrader om bijvoorbeeld erwtensoep klaar te maken als je elk moment door een collega gebeld kan worden. Het is namelijk bij beide opties niet fijn als ze aangebrand zijn… ?