Het klinkt logisch dat een schoonmaakbedrijf niet alleen maar met schoonmaken bezig is. Natuurlijk is daar ook de inkoop, de verkoop, klantenservice en de cijfertjes, maar we bedoelen toch iets anders. Er zijn bedrijven die zich alleen met zakelijke beslommeringen bezighouden, maar toch komt daar -voor ons althans- ook een groot stuk privé bij. Het wel en wee van het personeel is heel belangrijk. Als de medewerkers om wat voor reden dan ook niet happy zijn, dan is het de uitdaging voor ons bedrijf om dat te veranderen. Als mensen tevreden en gelukkig zijn, werken ze met plezier. Dat is niet alleen uit allerlei onderzoeken gebleken, dat is ook uit ervaring. Ga zelf maar na: als jij je zorgen maakt over iets of er zijn allerlei problemen die jouw aandacht vragen, dan heb je vaak jouw aandacht niet of minder bij het werk. Dan kunnen mensen nog zo vaak zeggen dat het handig is om een cursus als mindfulness te volgen, maar geloof me, op sommige momenten ben je daar echt niet bevattelijk voor. Het is echt niet zo dat iedereen altijd probleemoplossend bezig hoeft te zijn, soms is een luisterend oor genoeg. Een bedrijf dat om zijn mensen geeft is goud waard en dat weten onze medewerkers ook. Het kweekt loyaliteit van beide kanten. Mensen werken om geld te verdienen en om lekker bezig te zijn. En om een reden te hebben om ’s ochtends uit je bed te komen, omdat je weet dat jouw collega’s of opdrachtgevers op jou wachten. Maar het is ook fijn om te weten dat als je ergens mee zit, je dit op korte termijn bespreekbaar kunt maken. Sommige mensen zien er tegen op om een gesprek aan te vragen bij de directie, omdat het meestal vanuit de directie komt als men een gesprek met de werknemers wil. Een evaluatiegesprek vindt meestal eens per jaar plaats, maar soms is het noodzakelijk om vaker met elkaar te communiceren. Dan is het ook prettig als er geen barrière of schroom is om zelf een gesprek aan te vragen met Personeelszaken of met de directie. Zolang er een open en duidelijke communicatie is tussen leidinggevenden en de medewerkers dan is er niks dat niet besproken kan worden. Kortom: hoe meer vertrouwen de medewerkers in de directie stellen, des te meer vertrouwen de directie in de medewerkers heeft. Elk mens worstelt weleens met iets, daar ben je mens voor. De kunst is om het bespreekbaar te maken van beide kanten. Opheldering zorgt voor een schone lei. En schoon is een woord waar wij als schoonmaakbedrijf van houden. 😊