Onlangs was het weer zover. Ik bezocht twee wereldsteden vlak achter elkaar. Ditmaal in Nederland en dan heb ik het natuurlijk over Amsterdam en Rotterdam. Facilitaire Diensten Weesp houdt huis in het midden van Nederland, dus er bevinden zich klanten van FDW in Amsterdam. Als er gewerkt wordt, wordt de bedrijfswagen natuurlijk gebruikt, maar zo in het weekend als je vrienden bezoekt is het OV handiger. Denk alleen al aan de drukte in de stad, parkeerkosten, parkeerplek vinden etc. En mocht je toch met de auto gaan, dan is het toch nog handig om voor die kleine stukjes even snel de tram te pakken. Het OV in de grote steden is zo ingeregeld dat je niet echt lang hoeft te wachten tot de volgende tram eraan komt. Als je echter in korte tijd van de tram in Amsterdam en Rotterdam gebruikt maakt, dan vallen de verschillen op. In Rotterdam ging het allemaal net wat gemoedelijker. Er liep iemand door de tram om te controleren of je was ingecheckt en deze man was heel erg toeschietelijk en hulpvaardig. Hij legde uitgebreid uit dat je beter een halte verder kon reizen bij de havens omdat je dan vlakbij de kaartverkoop uitstapte etc. In Amsterdam zit er iemand in een glazen hokje te kijken of je incheckt zodra je binnenkomt. Het schept een afstand. De afgelopen keer stapte ik op haar af. Ik had al een tijd op de halte staan wachten en ondanks mijn uitgebreide seintjes dat ik meewilde met de tram stopte deze niet. Hoe vreemd. Het was rond elf uur in de avond en als het langer duurt voordat er een tram komt die wel stopt, dan mis je ook je trein en zie dan maar eens thuis te komen als je geen geoefende Vierdaagse loper bent. Ik vroeg de dame waarom de vorige tram doorreed. Ze was er inderdaad van op de hoogte en vertelde dat er een “slaper” aan boord van de tram was. Ze legde uit dat als er iemand in de tram in slaap valt, ze deze persoon niet wakker mogen maken in verband met geweld. Trambestuurders en conducteurs hebben te vaak meegemaakt dat een persoon die wakker werd gemaakt agressief werd. Ze moeten daarom de slapende persoon meenemen en ze stoppen niet om andere mensen binnen te laten vanwege de veiligheid van de reizigers. De slapende persoon wordt op de eindhalte opgewacht door politie. Dat was het verhaal dat verteld werd. Natuurlijk wilde ik dit checken en heb op de site van het gvb gekeken, maar ik kon er niks over terugvinden. Er zijn diverse regels waar men zich aan moet houden, maar het kan natuurlijk gebeuren dat er iemand in slaap valt. Nu is het in de tram met alle schokken iets lastiger om in slaap te vallen dan in een trein, maar iemand die ontzettend moe is kan overal wel slapen. Qua netheid in de tram heb ik niks opmerkelijks gezien. Zowel in Amsterdam als in Rotterdam zijn de trams bijzonder schoon te noemen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het streekbusverkeer in Almere. Toch zegt het niet veel. Iets kan er schoon uitzien maar dat hoeft niet zo te zijn. Denk maar aan de stang in de trein die iedereen weleens beetpakt. En of de schone slaapster in de tram zichzelf kon schoon praten met een schoon geweten… we zullen het nooit weten.