Sommige woorden steken apart in elkaar. Neem nu het woord duurzaamheid. Het betekent dat iets een lange tijd meegaat. Het duurt dus lang voordat dit artikel afgeschreven is of dat het product opgebruikt is. Als je het woord afkort zie je dat het met het woordje “duur” begint en dat kun je op meerdere manieren uitleggen: kostbaar, prijzig. In dit geval bedoelt men dus de duur van iets. We willen allemaal duurzame producten. Als men een wasmachine koopt is het belangrijk dat de kwaliteit ervan goed is zodat de wasmachine niet al na een jaar ermee stopt. En dan kun je het apparaat vaak ook nog beter laten repareren dan vervangen. Het woord duurzaam of duurzaamheid wordt echter zo vaak gebruikt dat mensen er vanzelf overheen lezen. De algemene tendens is dat er een saai verhaal volgt over het milieu en dat mensen na het lezen ervan een lichtelijk schuldgevoel krijgen omdat deze wereld er eentje is van overconsumptie. Men koopt teveel en men gooit iets te snel weg. Aan de andere kant zie je de opkomst van kringloopwinkels en sites waarbij men artikelen goedkoop of gratis aanbiedt. Er zitten wat handelaren tussen maar het zijn vaak consumenten die genoeg hebben van hun inrichting en de boel weer eens helemaal anders willen, ingegeven door de woonprogramma’s die de nieuwe trends laten zien. Er zijn enkele programma’s op tv welke het hergebruik van de producten propaganderen maar deze vind je vaak op buitenlandse zenders. Flea Market Flip is zo’n programma. Presentatrice Lara Spencer werkt met twee teams van twee personen op een vlooienmarkt. Elk team moet een aantal spullen vergaren waarmee weer andere bruikbare artikelen gemaakt worden en deze dienen dan weer opnieuw verkocht te worden met winst. Het team dat de meeste winst maakt wint. Een simpel maar erg leuk en verrassend concept dat de creativiteit van de kijker aanwakkert. Het nodigt uit om zelf ook weer eens creatief aan de slag te gaan maar zoals vaak het geval is, komt men chronisch tijd tekort.
Duurzaamheid kun je verbinden aan tijd. Iets wat duurzaam is gaat een lange tijd mee en is dus goed voor het milieu. Maar wat er is nu zo goed? Producenten blijven produceren en consumenten lijken alleen maar meer te kopen. Er moet een omslag komen in het koopgedrag; pas dan gaan producenten hun aantallen aanpassen. Als mensen weinig tot niks meer kopen dan worden er minder goederen gemaakt die niet duurzaam zijn. Iedereen heeft wel van die leuke kussentjes op de bank liggen. Als je die kussens voor heel weinig geld kunt kopen, komen mensen eerder in de verleiding om nieuwe te kopen en de oude kussens weg te gooien, ook als deze nog goed zijn. Laatst hoorde ik een gesprek waarbij de ene vrouw tegen de andere vrouw zei dat ze echt geen overtrekjes van haar kussens op de bank af gaat halen om ze te wassen. Tegen de tijd dat het kussenovertrek vies is geworden gooit ze het met kussen en al weg, want: overal, zowel in warenhuizen, woonwinkels en op de markt kosten de nieuwe kussens bijna niets. En maar afval blijven produceren en maar nieuwe producten blijven produceren. Het is dus duidelijk dat er iets moet veranderen in onze denkwijze. Gelukkig zijn er ook vele mensen die vooral door hun creatieve inslag het geld in de zak houden en er andere leuke dingen van kunnen doen. Toch blijft de vervuiling van het milieu een grote rol spelen. Denk alleen maar aan vliegverkeer, de dagelijkse ritten met de auto etc. Het is duurzaam om overal op de fiets heen te gaan, maar dat zou inhouden dat de hele economie zou veranderen. Mensen gaan dan op fietsafstand werken, beleven op andere manieren hun vakantie en de wereld om je heen wordt kleiner in plaats van groter ondanks het gebruik van internet. Wat duurzaamheid precies inhoudt weet je pas wanneer je er intensief mee aan de slag gaat, maar het komt vooral neer op toekomstgericht denken. Facilitaire Diensten Weesp houdt de boel goed schoon zodat bedrijven langer met hun spullen doen en er dus minder artikelen weggegooid hoeven te worden. Kortom: ook voor bedrijven is er veel winst te behalen. Minder artikelen aanschaffen betekent een forse besparing en welk bedrijf wil dat nu niet. Vraag een vrijblijvende offerte bij ons aan voor een duurzame schoonmaak. FDW werkt met biologische producten en ecologische stofzuigers, zodat onze klanten als vanzelf bijdragen aan een stuk duurzaamheid.