Het is weleens fijn om een inkijkje in een bedrijf te hebben. Een verhaal uit de praktijk. Het is ergens ook lastig, omdat je niet wil vertellen bij welke bedrijven je iets meemaakt, maar er zijn genoeg verhalen die bij elk bedrijf zouden kunnen spelen. Het gebeurt niet vaak, maar soms krijgen we weleens een telefoontje over de schoonmaak. Dat het anders zou moeten of dat er iets niet goed schoongemaakt zou zijn. Nu zijn we professionals en als er iets niet goed is, willen we graag weten wát precies, zodat we er direct op kunnen inspelen. Onze schoonmakers zijn goed opgeleid en maken schoon zoals er in het werkprogramma afgesproken is, maar soms komen ze weleens voor onverwachte situaties te staan. Zoals dat er spullen uit de schoonmaakkast gehaald zijn die niet zijn teruggezet zodat de schoonmaker een stofzuiger mist. Of dat de stofzuiger gebruikt is door iemand die er niet mee weet om te gaan en er water mee is opgezogen en ineens doet de stofzuiger het niet meer….. Of het bedrijf waar schoongemaakt wordt heeft een nieuwe leidinggevende die vindt dat de schoonmaak anders ingeregeld zou moeten worden. Of de nieuwe leidinggevende heeft een ander verwachtingspatroon (tweemaal per dag de toiletten schoonmaken in plaats van een keer per dag, en dan speelt het kostenplaatje een rol). Of een vloer die door de leverancier niet goed is afgewerkt waardoor er kieren in de vloer zijn ontstaan waar vuil in kan blijven zitten. Het is makkelijk om te zeggen dat de schoonmaker het gedaan heeft, of juist iets niet gedaan heeft, maar met een goede communicatie wordt al snel duidelijk waar precies de schoen wringt, zodat deze meteen op maat gemaakt kan worden. Communiceren met onze schoonmaker kan op allerlei manieren, maar het meest direct is om eventuele veranderingen, meldingen of aanpassingen meteen in het logboek te vermelden, dat doet de schoonmaker ook.