Er zijn een aantal bedrijven in de wereld die in grote mate verantwoordelijk zijn voor de vervuiling van het milieu. Bedrijven die gas, olie en kolen produceren stoten het meeste CO2 uit, en sommigen vinden vleesfabrikanten de grootste boosdoener als het om de uitstoot van broeikasgassen gaat. Veehouderij neemt ongeveer 26% van de oppervlakte van de aarde in beslag. Dat is best een groot stuk. Enorme lappen landbouwgrond die eerst bestemd waren voor de verbouw van graan als voedsel voor de mens, worden nu gebruikt voor de veeteelt. Het kostbare zoete water raakt vervuild door uitwerpselen van dieren en bestrijdingsmiddelen. De veeteeltindustrie is wereldwijd de snelst groeiende landbouwsector, dus het milieuprobleem gaat nog veel groter worden. Wat de werkelijke reden is van milieuvervuiling is de overconsumptie op allerlei gebied. Goederen en etenswaren worden wereldwijd geïmporteerd dus moeten vervoerd worden naar alle windstreken. Vroeger at men grotendeels de streekproducten, tegenwoordig is er van alles overal beschikbaar omdat de vraag er naar is of wordt gecreëerd. Er is niet alleen culinaire overconsumptie. Neem nu bijvoorbeeld de kledingindustrie. Dit schijnt de tweede grootste milieuvervuiler te zijn wereldwijd. Mocht je willen weten hoe dit precies zit, dan is de reportage van Stacey Dooley Investigates: Fashion’s Dirty Secrets over de vervuilende werking van de kledingindustrie erg interessant. Het belicht de kant van de kledingindustrie die de consumenten niet zien. Zij zien slechts de mooi ingerichte en verlichte etalages en de koopjes. De meeste consumenten hebben geen idee van de werk- en leefomstandigheden van de mensen die werkzaam zijn in het productieproces van de kledingindustrie, maar ook dat bijvoorbeeld de stof katoen, die we met zijn allen zo graag dragen, er grotendeels voor zorgt dat we afstevenen op een milieuramp die zijn weerga niet kent. Het is allemaal erg dubbel: vele mensen werken in bovengenoemde industrieën en zijn afhankelijk van hun inkomsten van deze milieuvervuilers en toch richt het grotere schade aan dan mensen zich bewust zijn. Je kunt zelf thuis al beginnen met het stoppen van overconsumptie op allerlei gebieden. De consument is machtig en bepaalt. De consument kan de milieuvervuiling van de kledingindustrie voor een groot deel tegengaan. Je kunt je kledingkasten uitruimen en de kleding doneren aan een goed doel om het zo een 2e leven te schenken, minder vlees consumeren, consuminderen met allerlei artikelen en milieubewust schoonmaken met ecologische producten. Elk mens maakt het verschil.