Van het weekend was het weer zover: we hadden een hotel nodig. Nou ja, nodig is een groot woord, maar na een feest in een andere provincie is het fijn om je hoofd daar te ruste te leggen en niet meer te hoeven nadenken hoe en op welke manier je het handigste naar huis kunt gaan.
Gelukkig check je van te voren in zodat je alvast je spullen kwijt kunt en kunt zien of de kamer schoon is. Dat laatste is moeilijk. Hoe inspecteer je of iets goed schoon is… Rob van de Smaakpolitie had zo’n mooie UV-C lamp met blauw licht hiervoor om te zien of er sporen van menselijke vloeistoffen te vinden waren. Ik weet niet of u dat ook bij u heeft als u in een hotel gaat overnachten, maar ik had er toevallig niet aan gedacht om deze in te pakken naast m’n feestoutfit en tandenborstel.
Het zag er op het oog schoon uit en als ik dan het kussensloop ruik en dat ruikt fris en de toiletbril is wit zonder vegen dan geloof ik dat er goed is schoongemaakt. Immers, het knopje van de lift kan ook schadelijke bacteriën bevatten of de terrasstoel waar je in gaat ploffen… het mooie van een hotel is dat er altijd zoveel bedrijvigheid is en dan beeld ik me maar in dat al die bacteriën vanzelf mee bewegen. Naar buiten.
Van ervaren hotelgangers heb ik wel geleerd om altijd m’n sokken aan te houden, ook in bed. Als je ’s nachts wilt afwateren hoef je er niet over na te denken waar je sokken, schoenen of sloffen ook alweer lagen. Als ik wakker word denk ik sowieso niet veel, dus ik hou braaf de sokken aan. Het schijnt dat de vloer in een hotelkamer vaak wel geveegd of gestofzuigd wordt, maar het dweilen wordt niet zo regelmatig gedaan en je wilt geen schimmelplekken oplopen van de vorige hotelgast die zijn sporen heeft achtergelaten.
Een hotel moet luxe uitstralen, dat is de algemene mening. Je betaalt per nacht een behoorlijk bedrag en dan verwacht je ook comfort. Wij verbleven op een benauwde kamer waar de vierkante centimeters precies waren uitgeteld zodat er alleen een tweepersoonsbed en een klein kledingkastje met minibureau in paste. Op dat minibureautje stond een schemerlamp een beetje stoffig te zijn en er naast stond een ventilator die wel brandschoon was. De ventilator was noodzakelijk in dat benauwde hokje, dus die kreeg de kans niet om stoffig te worden. Er was een raam zonder insectengordijn, het was bloedheet en de muggen waren in een speelse bui, dus een raampje openzetten had niet veel zin. Het was echt een hotel-voor-1-nachtje en daar zijn er helaas teveel van. De douche had geen deurtjes die dicht konden dus na de douchebeurt moest je wel het aangrenzende toilet schoonmaken omdat je anders op een waterballet vertoefde.
Eigenlijk moet het zo zijn dat als je een nachtje in een hotel verblijft, je dat luxe gevoel ervaart, daar zijn hotels tenslotte voor. Toch is het zo dat als ik bij vrienden overnacht, dit luxer en schoner is dan in een hotel. Compliment voor m’n vrienden, echter best triest voor het overgrote deel van het hotelwezen. Hotels hebben vaak zelf kamermeisjes in dienst, terwijl dit een typisch gevalletje professionele schoonmaak zou moeten zijn. De medewerkers van Facilitaire Dienstverlening Weesp staan klaar voor de hotels in centraal Nederland en omgeving en helpen graag. Een telefoontje is genoeg: 0294-266916.