De uitstraling van een bedrijf is tevens het visitekaartje van het bedrijf. De medewerkers zijn dat in de eerste plaats en de omgeving speelt ook een grote rol. Als je op je bedrijf bezoek krijgt van potentiële klanten, dan kan een schoon en opgeruimd kantoor net even het zetje zijn dat de potentiële klant nodig heeft om klant te worden. Om een goede uitstraling te verkrijgen is het van belang dat iedereen zijn steentje bijdraagt. De eerste indruk van een bedrijf is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De werknemers kunnen hierbij op allerlei kleine zaken letten. Zijn de kantoorplanten die normaal gesproken fier rechtop staan inmiddels hangplanten geworden? Een beetje water geven doet wonderen. Is dat stukje fruit op de schaal aan het verstenen? De prullenbak is niet ver weg. Denk ook even aan de eerste blik die een buitenstaander in het bedrijf werpt. Als dat de hal is, zorg dan dat deze er opgeruimd uitziet. Als er stoelen of een bankje staan, is het aan te raden om deze te gebruiken waarvoor ze bestemd zijn: om mensen te laten zitten. Het kan handig zijn om even snel een tas of een doos op een stoel te zetten, maar het is net zo handig om deze gelijk op te ruimen. Als de eerste aanblik de keuken betreft, dan is het een goed plan om gebruikt servies in de vaatwasser op te ruimen na gebruik en ervoor te zorgen dat de ruimte fris oogt. Bedenk zelf hoe jij als buitenstaander binnenkomt en waar je precies naar kijkt. Kijk je naar de medewerker die jou ontvangt of vallen de vlekken op de vloer erg op? De eerste indruk die een bedrijfsruimte geeft is belangrijk, ook bijvoorbeeld voor sollicitanten. Als medewerker van een bedrijf kun je heel wat meer betekenen dan je denkt. Kijk eens achteruit als je het toilet verlaat. Ruim kleine rommeltjes die op je bureau liggen op en check je toetsenbord op kruimels en/of vlekken. Kijk eens door de bril van een ander en ontdek de puntjes van verbetering. Zodat het bedrijf -als je binnenkomt en als je het weer verlaat- er shipshape uitziet. Netjes, in orde, keurig, top!