Er is weer een nieuw begrip: de cleanfluencer! Sinds de komst van het corona virus houden de meeste influencers zich niet alleen met slechts een onderwerp bezig. De meeste influencers op het gebied van lifestyle, mode, health en beauty reizen de meest exotische oorden af om zichzelf en de producenten die hen sponsoren flink te promoten. Dat kan natuurlijk het beste met zon, zee, strand en een bikinishoot, ongeacht het promotieartikel. Feit is dat een aantrekkelijke foto scoort. Wat de meeste mensen aantrekkelijk vinden is iets tropisch met een palmboom, blauwe lucht, zon, een kleurig drankje, de zee op de achtergrond en iemand met mooie kleding op de voorgrond. Toen de vliegtuigen aan de grond bleven moesten de influencers dat ook noodgedwongen doen. Sommigen hebben genoeg foto’s om 5 volledige instagramaccounts mee te vullen, kijk maar eens naar het account van mrs. Hinch, een begrip inmiddels, maar een influencer weet dat het om het nieuwe moment gaat. Een nieuw product, een nieuwe plek, nieuwe kleding, kortom: hoe meer live, des te beter. Als je thuis moet blijven zit er niks anders op dan creatief te worden. De meeste influencers zijn net kameleons en dus wordt het product aangepast. De cleanfluencer is geboren. Een cleanfluencer is iemand die je tips geeft omtrent het schoonmaken. Eigenlijk is dit blog z’n tijd ver vooruit. We wisten alleen nog niet dat het een cleanfluencer blog was! ?
Toch zijn de “verse” cleanfluencers op instagram op een heel andere manier bezig. Zij promoten veelal bepaalde schoonmaakmiddelen, of het nu goed werkt of niet, they make it work! De poetsfoto’s zijn alleen mooi als je niet ziet dat er zwaar gewerkt is en je mag vooral geen vieze schoonmaakdoekjes zien. Alles wordt zorgvuldig schoongemaakt en daarna staat de cleanfluencer prachtig op de foto met een mooie outfit, schoon en bubbelend zeepsop in een emmer en een schoon doekje bij de hand. Er zijn enkele cleanfluencers die om het milieu geven en zij promoten dan ook alleen de “groene” schoonmaakmiddelen. Maar zo achter de schermen begreep ik dat er chemische middelen ingezet worden om het snel schoon te krijgen en men daarna dan met het groene product op de foto gaat. De meeste reclame werkt zo. En vlak de mooie filters van Instagram niet uit: zo wordt zelfs een niet zo mooie foto interessant genoeg om naar te kijken. Inmiddels wordt er weer gereisd en de grootste influencers zaten als eerste weer in het vliegtuig met hun meest modieuze mondkapje op. The show must go on…