Als je thuis weleens om je heen kijkt en ziet dat er schoongemaakt moet worden, dan weet je ook dat je die tijd ervoor moet inplannen. Sommige mensen zijn te druk of maken zich te druk om andere dingen zodat het schoonmaakplan verder de maand in wordt getild, totdat er geen ontkomen meer aan is. Je moet tenslotte ook weleens een momentje inplannen om naar de dokter te gaan of om boodschappen te doen. Je kunt online een heel eind komen met tijdbesparing door de boodschappen thuis te laten bezorgen en door kleding online te kopen, maar er zijn momenten waarop je echt zelf fysiek nodig bent zoals in de tandartsstoel zitten. Of schoonmaakwerkzaamheden verrichten. En net zoals wanneer je een bedrijf start en je een ondernemingsplan nodig hebt, zo heb je ook een plan van aanpak nodig als je begint met schoonmaken. In het wilde weg met de verkeerde poetsdoek het stof door het huis heen laten dwarrelen kan een leuke bezigheid zijn, maar om bewust bezig te zijn met milieuvriendelijke reiniging is weer een ander verhaal. Hoe doet een facilitair bedrijf dat toch, is de vraag. Natuurlijk heeft elk bedrijf zijn eigen werkwijze maar het belangrijkste punt is toch wel dat het goed en verantwoord schoon moet zijn. Van harte hard werken. Soms vergt het dan ook even wat extra aandacht als je als facilitair bedrijf bij een nieuwe klant start. Aangezien FDW bewust zelf voor alle eco schoonmaakartikelen en -benodigdheden zorgt, kost de eerste schoonmaak wat extra tijd omdat er een schoonmaakkast ingericht moet worden waar alle spullen staan én omdat er meestal achterstallig schoonmaakonderhoud is dat als eerste aangepakt gaat worden, de nulbeurt. Daarna is het een kwestie van het pand leren kennen en weten wat het meest handig is om mee te beginnen en dat kan per bedrijf verschillen. Daarom is er voor elk bedrijf een ander werkprogramma. Globaal werk je meestal van boven naar beneden en van achteren naar voren maar bij sommige bedrijven heb je te maken met externe factoren waardoor het schema aangepast wordt. Als er schoongemaakt kan worden in een pand waar de werknemers al vertrokken zijn, dan is dat meestal sneller dan wanneer er schoongemaakt wordt in een pand waar nog mensen aan het werk zijn. Het is niet de bedoeling dat er overlast ervaren wordt door de schoonmaak. Als je dit gaat vertalen naar je thuissituatie dan weet je genoeg. Een visioen van huisgenoten die hun benen omhoog gooien als de stofzuiger erdoorheen wordt gehaald is genoeg. Thuis schoonmaken doen de meeste mensen het liefst als er verder niemand in huis is want je kunt zo lekker opschieten. Wel als je weet wat je moet doen. Mensen die voor het eerst op zichzelf gaan wonen of een nieuw huis betrekken krijgen zoveel nieuwe informatie waar aan gedacht moet worden, dat de schoonmaak vaak naar “later” doorgeschoven wordt. Totdat “later” is aangebroken. Meestal wijst zich de weg vanzelf naar de schoonmaakmiddelenafdeling van de supermarkt en als alles is ingekocht is het slechts een kwestie van goed plannen wanneer er wat schoongemaakt wordt. Op allerlei sites vindt men handige schoonmaaktrucjes en via onze blogs is er ook wel wat te vinden; vooral op het gebied van bewust milieuvriendelijk schoonmaken. We wensen je veel schoonmaakplezier! ?