Overbodig werk is een term waar de meesten niet van houden. Als iets goed is schoongemaakt, dan is het niet fijn als iemand jou vraagt om het nogmaals te doen. En toch gebeurt dat vaker dan je denkt. Toen ik nog een jong guppy was en op de zaterdag bij een slagerij aan de slag ging, wisten ze soms niet wat ze met al die “nieuwelingen” aan moesten. Telkens kwamen er nieuwe zaterdaghulpen. De vraag is waarom. Het antwoord is misschien verbazingwekkend. Als er een nieuwe zaterdaghulp aangenomen werd, moest deze worden ingewerkt door een vaste kracht die daar eigenlijk geen zin in had. Dus wat gebeurde er… De nieuweling werd steevast aan het werk gezet om een glazen vitrine helemaal schoon te maken en op te poetsen. En als dan na een uur zo’n glazen kast helemaal glom en blonk, en de nieuweling meldde zich voor een nieuwe klus, dan werd er gezegd: “weet je, ga die glazen kast nog maar een keer schoonmaken”. De meeste zaterdagkrachten protesteerden of hadden hun eigen gedachten hierover, maar de volgende zaterdag zag je ze niet meer terug… Overbodig werk houdt niemand van. En dus is het prettig dat als je thuis de vaatwasser ingeruimd en gedraaid hebt, dat het niet nogmaals gebeurt als je partner thuiskomt en niet weet dat de vaatwasser al zijn werk heeft gedaan. In de huidige tijd waar de ene partner wat frequenter vanuit huis werkt kan er weinig communicatie zijn over wie wat gedaan heeft, en dan zijn appjes toch wel even makkelijk. Of een ouderwets briefje op de keukentafel met taken of gewoon een leuke boodschap vergezeld van een vers gezet kopje koffie voor de partner. Of één iemand verantwoordelijk maken voor de ene taak en een ander voor de andere taak. De meeste wasmachines zijn zo uitgerust dat je het ziet wanneer er een was gedraaid is, maar bij sommige andere klussen is het niet zo zichtbaar. Het is leuk als het toilet tweemaal achter elkaar schoongemaakt wordt -en dat kan ook helemaal geen kwaad- maar het is niet nodig. Daarom is een goede communicatie ook zo belangrijk. Overbodig werk vind je overal. Soms is het niet duidelijk hoe een computerprogramma precies werkt en als je geen heldere uitleg gekregen hebt en je belt met een helpdesk die niet begrijpt wat je bedoelt, dan kan het zo zijn dat je weken, maanden of zelfs jaren overbodig werk zit te doen. En dat kan frustreren. Bij Facilitaire Diensten Weesp houden we ook niet van overbodig werk. Daarom is er voor elke klant een speciaal werkprogramma gemaakt dat telkens afgewerkt wordt. Daarbij zijn er klussen die zo af en toe gedaan worden als de tijd en de ruimte het toestaat. Tweemaal hetzelfde object schoonmaken als deze al brandschoon is, is natuurlijk overbodig werk. Ook al lijkt het fijn om iets schoon te maken dat al schoon is, de meeste voldoening halen we toch uit de klussen waarbij het zichtbaar vuil weer zichtbaar schoon wordt.