Besparen is het sleutelwoord van de afgelopen tijd. Nu alles duurder wordt, is dat niet zo gek. En met alles bedoelen we letterlijk alles. Niet alleen de energieprijzen zijn torenhoog, maar ook de boodschappen en het eigen risico voor de zorgverzekering gaat binnenkort ook weer omhoog. Het is leuk om online te zoeken hoe je het beste shampoo, schoonmaakmiddelen en andere handige artikelen zoals kaarsen en zeep zelf kunt maken, maar dan zul je wel wat grondstoffen moeten hebben. Toch is het een goeie manier om te besparen. Er is sowieso altijd minder schoonmaakmiddel en afwasmiddel nodig dan je zou denken; mensen gebruiken vaak teveel product. Besparen op de schoonmaak is voor iedereen weer anders. Sommigen maken minder frequent schoon, anderen zoeken naar minder dure oplossingen. Je kunt merkproducten blijven kopen, maar de merkloze producten blijken nu veel interessanter. Het is trouwens nog afwachten of bepaalde fabrikanten het gaan redden. Als iedereen overstapt van een merk naar merkloos, dan zullen er toch een aantal bedrijven gaan sneuvelen. En ook de merkkleding die zo populair is bij vooral jongeren zal minder vaak aangeschaft worden. Als er ergens geld aan uitgegeven wordt, zal dat toch voornamelijk aan huur/hypotheek en energie zijn. Dat zijn de grootste kostenposten met als goeie derde zorg/medicijnen/ziektekostenverzekering. Waar je tegenwoordig kunt besparen wordt dat gedaan. Mensen zeggen hun abonnementen op, maar ook vaak andere kleine kostenposten zoals loten. De kunst is om je maandelijkse lasten zo laag mogelijk te houden. En dan kun je heus nog weleens uit eten als je goed uitkijkt naar welk restaurant je gaat en niet teveel alcoholische versnaperingen neemt. De mensen die alleen maar altijd bij de bekendere grote supermarkten kochten, zie je tegenwoordig ook in de budgetzaken. Waar sommige mensen voorheen schroom hadden om daar naar binnen te stappen zie je nu iedereen naar toe gaan. En toch zie je dat zo ongemerkt óók de prijzen van de budgetzaken langzaam stijgen. Als je zelf erg prijsbewust bent heb je dat al lang in de gaten. Een item dat je een paar weken geleden kocht voor 0.69 is nu ineens 1.15. En ach, dat lijkt misschien niet veel, maar als je alle boodschappen bij elkaar optelt en het vergelijkt, dan weet je dat je voor de wekelijkse boodschappen ineens een paar tientjes meer betaalt. Sommige mensen gaan dan ook alternatieven zoeken zoals goedkoop in het groot inkopen, of bij een boer groente halen of direct bij een molen meel kopen. Besparen kan, maar vergt tijd en geduld. Prijzen vergelijken online of uit de reclamefolders is niet het leukste werk, maar kan veel opleveren. Anders wordt het als bedrijven gaan besparen op hun schoonmaakbudget en er minder frequent schoongemaakt wordt. Dat is niet aan te raden, zeker niet als het een school of kinderdagverblijf betreft met toiletten die toch echt wel elke dag schoongemaakt moeten worden. Tot nu toe hebben nog maar weinig bedrijven de frequentie naar beneden bijgesteld. Gelukkig maar, want op een hygiënische omgeving moet je niet besparen.