In een goeie bed and breakfast word je hartelijk ontvangen en is het schoon. Dat lijkt vanzelfsprekend maar als je met gebruikers én eigenaren van een bed and breakfast gaat praten, dan hoor je verschillende verhalen. De verhalen van eigenaren komen uit de eerste hand, aangezien er een paar kennissen van ons een B&B runnen, zowel in België als in Nederland. Sommige gasten gedragen zich niet zoals je van een nette gast kunt verwachten. Je kunt dan denken aan geluidsoverlast, feestjes geven op de kamer die eigenlijk voor twee personen bedoeld was en de lijst is lang. Iedereen kan bedenken wat voor een puinhoop een paar mensen in een nacht kunnen maken. Met opzet noem ik niet alleen de jongeren. Ouderen kunnen er ook wat van, al zou je dat misschien niet verwachten. Als mensen zelf artikelen als een spuitbus met slagroom hebben meegenomen dan begrijp je dat de vetvlekken overal kunnen zitten. Sommige gasten laten niet alleen de haren in het putje in de badkamer zitten, maar smeren ook tandpasta aan de spiegel, de muur en erger. En als het alleen in de badkamer is dan maak je het nog redelijk makkelijk schoon, maar dat is niet altijd het geval. Er worden vanuit het bed muggen doodgeslagen zodat de fris wit gestucte muur een rode vlek bevat. En ook in bed wordt er genoeg gekliederd. Laatst wilde een eigenaar van een B&B het bed afhalen en opmaken en zag een grote rode vlek in het matras. Er was waarschijnlijk door een gast geknoeid met aardbeienjam of iets anders. Maar we houden het op aardbeien. Kersenjam mag ook. Als eigenaar van een bed and breakfast is het telkens weer een verrassing waar je tegenaan loopt. Maar ook voor gasten is het een verrassing waar je terechtkomt. Hopelijk tref je een schone B&B. En soms is iets voor het oog schoon maar is het niet daadwerkelijk schoon. Je zal de eerste gast niet zijn die voetschimmel oploopt in een B&B omdat er wel geveegd was maar niet gedweild. En je moet er maar niet bij nadenken hoeveel mensen voor jou het matras uitgeprobeerd hebben. Ook kun je beter niet het beddengoed afhalen om te zien hoe dat matras eruitziet. Het is logisch dat eigenaren van een bed and breakfast niet elke paar maanden een nieuw matras gaan kopen. En nieuwe kussens, dekbedovertrekken, badmatten, gordijnen en andere stoffen die zich in de kamer bevinden. Ook is het niet te doen om na elke gast elke centimeter van de ruimte brandschoon te krijgen. Daarom besteden B&B’s de schoonmaak toch vaak uit. Niet na elke gast, maar zo eens per week een goeie extra reiniging van een professioneel schoonmaakbedrijf geeft een beetje lucht om juist die dag met andere dingen bezig te zijn. Er moeten tenslotte ook boodschappen komen en de administratie moet gedaan worden plús je eigen huishouding. Schoonmaken is een ding, hartelijkheid een ander ding. Als gasten het naar hun zin hebben gehad zijn ze eerder geneigd nog eens terug te komen. Gasten die regelmatig terugkomen zorgen er zelf vaak voor dat ze boel netjes achterlaten. Zo heb je als eigenaar er minder werk aan. Dat is in deze tijden van corona, waar alles goed schoongemaakt en gedesinfecteerd dient te worden, best aantrekkelijk. En wat is het grootste compliment dat je als schoonmaakbedrijf kunt krijgen? Dat klanten klant blijven. En wat is het grootste compliment dat je als bed and breakfast kunt krijgen? Dat de gasten terug blijven komen. Jaar na jaar. En of je nu een bedrijf of een B&B in Nederland, Engeland, België, Frankrijk, Spanje, Griekenland, Portugal, Duitsland of Bulgarije bezoekt, als de mensen jou hartelijk ontvangen in een heldere ruimte dan kom je vaker terug. Een goed bedrijf is als een goeie B&B: je kunt wel uitchecken maar in je hart zul je het nooit verlaten.